Loading...

راهنمای خرید کنتاکتور

همانطور که گفتیم خرید کنتاکتور صنعتی از میان انواع و مدلهای مختلفی که در بازار ایران موجود است کار سختی می‌باشد و نیاز به توجه به برخی نکات دارد تا بتوانیم به انتخاب گزینه مناسب برسیم. در ادامه متن به عواملی که هنگام خرید کنتاکتور صنعتی باید به آن توجه داشته باشید اشاره خواهد شد.

تعداد قطب یا پل های کنتاکتور

برای خرید کنتاکتور صنعتی که در چهار مدل تک فاز، دو فاز، سه فاز و چهار فاز در بازار کشور موجود می‌باشد. هر کاربر باید با توجه به نیاز خود و با توجه به نیاز موتور و دستگاه مصرف کننده، کنتاکتوری با تعداد قطب های مناسب انتخاب کند. پرمصرف ترین مدل کنتاکتور مدل سه فاز آن می‌باشد. از مدل چهار فاز تنها در صورتی استفاده می‌کنند که که کاربر به فکر جدا کردن نول باشد. برای نمونه تک فاز نیز معمولا از مدل سه فاز استفاده می‌کنند و از هر سه ورودی یک فاز مشترک می‌گیرند.

تفاوت کنتاکتور و رله در چیست؟

  • خرید کنتاکتور صنعتی یعنی شما از قدرت بیشتری نسبت به رله بهره‌مند می‌شوید و همچنین تحمل کنتاکتور صنعتی برای جریانبسیار بیشتر نسبت به رله است. این قطعه در جریان های 9 آمپر تا 1250 آمپر برای سوئیچ شدن مدار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • خرید کنتاکتور صنعتی معمولا برای سیستم های سه فاز طراحی می‌شود، اما رله ها اکثرا در سیستم های تک فاز کارایی دارند.    

  • سرعت سوئیچینگ در رله به دلیل این که با سیگنال های الکتریکی کنترل می شود، بالاتر است.

  • رله مصرف از مصرف  برق پایین‌تری بهره می‌گیرد، زیرا بوبین‌های رله از نظر حجم کوچکتر می‌باشند.


کنتاکتور صنعتی چیست و چرا برای سردخانه باید کنتاکتور خرید؟ 

یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین تجهیزات در برق صنعتی و سیستم‌های قدرت، کنتاکتور می‌باشد. این تجهیز با تحریک کردن بوبین داخل کنتاکتور از طریق ولتاژ AC یا DC، جهت قطع و وصل شدن مدارهای قدرت از راه دور به کار می‌رود. همچنین این تجهیز یکی از اجزای لازم برای تابلوهای برق می‌باشد و به آن کلید الکترومغناطیسی (Electromagnetic Contact) نیز می‌گویند، پس انتخاب و خرید کنتاکتور صنعتی مناسب برای یک سیستم قدرت امری مهم می‌باشد و باید پارامترهای آن به خوبی آشنا باشید. کنتاکتور صنعتی از دو هسته E شکل که یکی ثابت و دیگری متحرک می‌باشد، تشکیل شده است. در میان هستۀ ثابت یک سیم پیچ قرار گرفته است که با عبور جریان از آن نیرویی ایجاد خواهد شد که هسته متحرک را به هستۀ ثابت وصل می‌نماید. با حرکت هستۀ متحرک، تعدادی کنتاکت باز، بسته و تعدادی کنتاکت بسته، باز می‌ماند.

مزایای کنتاکتور چیست؟

  • با استفاده از آن شما قادر هستید که چند محل مختلف را از راه دور کنترل نمایید.

  • امکان طراحی کردن و شخصی سازی نمودن آن در مدار فرمان اتوماتیک امکان‌پذیر است.

  • امنیت آن نسبت کلیدهای دستی صنعتی بسیار بیشتر می‌باشد.

  • با خرید کنتاکتور صنعتی طول عمر و قدرت بیشتری را نسبت به کلیدهای صنعتی دستی تجربه می‌کنید.

  • شما با خرید کنتاکتور صنعتی از مزیت سرعت قطع و اتصال مجدد، بالای آن بهره‌مند می‌شوید.

 

کاربرد کنتاکتور چیست؟

  1. یکی از اصلی ترین کاربردهابی که با خرید کنتاکتور صنعتی شامل حال شما می‌شود این است که  در راه اندازی سافت استارتر از آن بهره‌مند می‌شوید که در موتورهای صنعتی بسیار به کار می‌آید.

  2. یکی دیگر از مزیت‌هایی که با خرید کنتاکتور صنعتی به دست می‌آورید این است که در سیستم‌های نورپردازی توانایی این را پیدا می‌کنید تا بتوانید در مصرف برق صرفه جویی نمایید.

  3. با خرید کنتاکتور صنعتی دو پل نیز می‌‌توانید در سیستم های تهویه هوا با ولتاژ 240 AC استفاده کنید.

میزان جریان قدرت

هنگام انتخاب و خرید کنتاکتور صنعتی باید به میزان جریان قدرت توجه نمود، زیرا در صورتی که برای بارهای با توان بالا کنتاکتور کوچک مورد استفاده قرار گیرد، کنتاکت ها به سرعت فرسوده از بین خواهند رفت و عملا کارایی خود را از دست خواهند داد.

 

انواع کنتاکتور بر اساس نحوه عملکرد

۱. کنتاکتور ( قدرت)

خرید کنتاکتور سه فاز ( قدرت) که در زیر شاخه ادوات سوئیچینگ قرار دارد که شرایط را برای قطع و وصل کردن ایمن مدارهای برق با مکانیزم مغناطیسی، فراهم می‌کند. کنتاکتور صنعتی که با دارا بودن قابلیت کنترل از راه دور و تنها با اعمال ولتاژ به بوبین تحریک و به محض قطع کردن ولتاژ تغذیه بوبین، هیچ گونه اتصالی برقرار نخواهد بود. از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد کنتاکتور صنعتی به نسبت سایر کلیدها، تعداد بالای قطع و وصل به صورت پی‌درپی است.

۲. کنتاکتور کنترلی

با خرید کنتاکتور کنترلی برای قطع و وصل مدار فرمان می‌توان از آن استفاده کرد و عموما از توان قطع کمی‌ برخوردار هستند. در صورتی که برای مدار فرمان خود از کنتاکتور سه فاز قدرت استفاده می‌کنید هزینه‌­ی اضافی را بر خود تحمیل نموده‌اید.

۳. کنتاکتور خازنی

کنتاکتور سه فاز خازنی تخصصا برای قطع و وصل خازن در بانک خازنی مورد استفاده قرار می‌گیرد و با مقاومت کردن در لحظه وصل خازن در مدار وارد می‌نماید شدت جریان اولیه را کم می‌کند و به این صورت طول عمر خازن را بیشتر می‌کند.

  1. کنتاکتور تیغه چاقویی

این وسیله به عنوان یکی از قدیمی ترین کنتاکتورها شناخته شده است که معمولا در موتور برق ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسیله از یک تیغه و یک اهرم تشکیل شده است که با استفاده از اهرم، مدارهای فلزی آن به بالا و پایین حرکت داده می‌شوند.

این سوئیچ به عنوان یک کنتاکتور دستی شناخته شده است که در حین استفاده مشکلات زیادی را به وجو می‌آورد، به طور مثال زمانی که به صورت دستی قطع و وصلش می‌کنید، ممکن است کنتاکت ها به طور کامل نابود شوند.

  1. کنتاکتور دستی

همانطور که گفتیم کنتاکتور تیغه چاقویی مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد، بنابراین نسل بعدی آنها به نام کنتاکتور دستی به بازار آمد. این سوئیچ این امکان را به افراد می‌داد که در فضاهای کوچک نیز از جریان های بالا برخوردار شوند.

اما اصلی ترین مشکل این سوئیچ ها این است که قابلیت کنترل و فرمان دهی از راه دور را دارند.

  1. کنتاکتور مغناطیسی

در مقایسه با انواع کنتاکتور صنعتی، کنتاکتور مغناطیسی به عنوان یکی از پیشرفته ترین سوئیچ های موجود در بازار شناسایی شده است.

در این نمونه از کنتاکتور تمام مشکلات نسخه های قبلی را برطرف کرده‌اند و حتی قابلیت کنترل از راه دور را نیز در آن تعبیه کرده‌اند.

این کنتاکتور دارای این قابلیت است که به صورت خودکار روشن و یا خاموش و از مدار خارج باشد، بدون اینکه نیازی به این داشته باشد که انسان در آن دخالتی داشته باشد.

به این دلیل که این سوئیچ ها به صورت الکترومکانیکی فعالیت دارند نیاز زیادی به منبع تغذیه پیدا نمی‌کنند و جریان کمی را می‌گیرند.


ولتاژ بوبین

بوبین، هسته سیم پیچی شده کنتاکتور صنعتی می‌باشد که با وصل کردن آن به جریان کم فشار الکتریکی می توانید یک نیروی مغناطیسی ایجاد کنید. ولتاژ بوبین کنتاکتور صنعتی با یکدیگر متفاوت می‌باشند. استفاده از ولتاژ بسیار قوی این امکان را به وجود می‌آورد که باعث سوختن و از کار افتادن بوبین شود و در مقابل استفاده از نیروی ضعیف باعث ایجاد ارتعاش و قطع و وصلی جریان برق می‌شود.


کنتاکت های کمکی

قطع و وصل کردن جریان در کنتاکت های کمکی همزمان با کنتاکت های اصلی صورت می‌پذیرد و به آنها کمک می‌کند تا علاوه بر روشن و خاموش نمودن مصرف‌گراصلی، مدارهای دیگری را نیز کنترل نمایند.


مکان نصب کنتاکتور

معمولا در کاتالوگ خرید کنتاکتور صنعتی درباره نحوه نصب کردن و زوایای صحیح نصب کنتاکتور صنعتی اطلاعاتی در اختیار ما می‌گذارد، مثلا با خرید کنتاکتور صنعتی مخصوص ولتاژ پایین معمولا روی ریل نصب خواهند شد و یا با مونتاژ اشتباه پایه های کنتاکتورها ممکن است باعث لغو گارانتی محصول خریداری شده بشود.


خريد و قیمت کنتاکتور 

قیمت کنتاکتور بسته به رنج جریان دستگاه دارد و همچنین، كيفيت ساخت، مشخصات فنی، عمر کنتاکتور صنعتی و  از همه مهم‌تر شرکت تولید کننده آن دارد.به دلیل نوسانات قیمت‌های تجهیزات برق صنعتی نمی‌توانیم یک قیمت ثابت را برای آن‌ها تعیین کنیم. از این رو، بهتر است برای اطلاع دقیق از قیمت‌ها با واحد پشتیبانی تسلاسپهر سرمایش تماس گرفته شود نا قیمت روز را به شما بگویند.به طور کلی، قیمت کنتاکتور هیوندای به دلیل ایمنی فوق العاده و همچنین قطع و وصل‌ جریان‌های الکتریکی به صورت تحت حفاظت کمی از سایر برندها گران‌تر می‌باشد. از سایر کنتاکتور صنعتی. قيمت كنتاكتور اشنايدر نیز به دلیل قابلیت‌های بی‌نظیری که باخرید این کنتاکتور صنعتی به دست می‌آورید بالا می‌باشد و در واحدهای صنعتی پرمصرف بسیار به‌کار می‌آید. کنتاکتور ls نیز جزو برندهای معتبر و تضمین‌شده‌ای است که قیمت کنتکتور ls به‌گونه‌ای است که با خرید کنتاکتور ls می‌توان آن را به عنوان یک کنتاکتور مقرون‌به‌صرفه در لیست خرید خود قرار در نظر بگیرید.


کنتاکتور تک فاز چیست؟

کنتاکتور تک­فاز این توانایی را دارد که جای کنتاکتور‌های فرمان و حتی رله‌های شیشه‌ای به‌دلیل داشتن ماژول‌های مختلف نظیر تک پل، دو پل که ماژول‌ها با تحریک مدار فرمان، تغییر وضعیت خواهد داد، مورد استفاده قرار قرار خواهد گرفت. کنتاکتور‌ صنعتی تک فاز صرفا یک رله می‌باشند. مثل بوبین‌هایی که در کنتاکور‌های سه فاز وجود دارد، این کنتاکتور‌ها کم صدا می‌باشند و به همین دلیل هم به کنتاکتور‌های بی صدا معروف می‌باشند. با ورود برق به بویین، رله فعال می‌شود و جریان برقرار خواهد شد. کنتاکتور تک فاز نسبت به انواع سه فاز، کوچک­تر است.


کنتاکتور سه فاز چیست؟

کنتاکتور سه فاز وسیله‌ای می‌باشد که در آن با استفاده کردن از خاصیت الکترومغناطیس تعدادی کنتاکت به یکدیگر وصل یا از یکدیگر جدا خواهند شد. از این خاصیت جهت قطع و وصل و یا تغییر اتصال مدار استفاده می‌گردد. هر کنتاکتور صنعتی معمولاً سه کنتاکت اصلی برای مدار دارد. شما می‌توانید با خرید کنتاکتور صنعتی از ۱۳ آمپر به بالا و تا ۲۲۰ ولت را پشتیبانی را تجربه کنید.


معتبرترین برندها برای خرید کنتاکتور صنعتی سه فاز 

برندها و شرکت‌های مختلفی در صنعت برق حاضر هستند  که انواع کنتاکتور  صنعتی را تولید می‌نمایند.

تیم سپهر سرمایش با انجام تحقیقات و بررسی‌های مختلف، بهترین برندهای موجود تولید کننده این دستگاه را برای خرید کنتاکتور صنعتی برای شما عزیزان در سایت سپهر سرمایش ارائه کرده است.

این برندها با در نظر داشتن پارامترهای فنی، کارآیی، عملکرد و کیفیت مناسب، فراوانی در بازار ایران و قیمت کنتاکتور مورد انتخاب قرار گرفته‌اند.

انواع کنتاکتور صنعتی با برندهایی که در ادامه نام می‌بریم، در سایت سپهر سرمایش برای خرید کنتاکتور صنعتی به زودی موجود می‌شوند:

  • کنتکتور اشنایدر Schneider
  • کنتاکتور ال اس LS
  • هیوندای Hyundi
  • کنتاکتور زیمنس
  • کنتاکتور چانت
  • کنتاکتور abb

نکات مهم در خرید کنتاکتور صنعتی

با توجه به این که این قطعات دارای مشخصات خاصی مثل ولتاژ، توان، جریان و ضریب قدرت متفاوت می‌باشند، در هنگام خرید کردن باید این ویژگی ها را به دقت مد نظر بگیرید. از طرفی کنتاکت ها نیز باید با جریان های اتصال کوتاه لحظه ای، جریان‌های دائمی و جریان‌های راه اندازی از سازگاری مناسبی وجود داشته باشد. این مشخصات معمولا به صورت طبقه بندی شده و بر روی بدنه قطعه درج می‌شوند.

کنتاکتورها برای راه انداختن موتورهای آسنکرون، موتورهای شنت، موتورهای سری، بارهای اهمی و سلفی در صنعت دارای کاربردهای گسترده‌ای هستند. برای خرید کنتاکتور صنعتی و همچنین خرید انواع تجهیزات سردخانه باکیفیت سایت سپهر سرمایش را دنبال کنید. این مجموعه ارائه دهنده بهترین قطعات و تجهیزات سردخانه‌های صنعتی با برندهای مطرح در کشوراست.


خرید کنتاکتور صنعتی از سپهر سرمایش

در فروشگاه سپهر سرمایش، انواع کنتاکتور با برندهای متنوع جهت فروش کنتاکتور صنعتی قرار گرفته. اگر قصد خرید کنتاکتور صنعتی با امکان مقایسه نمودن قیمت بین برندهای مختلف مطرح در بازار را دارید، به لیست محصولات فروشگاه سپهر سرمایش مراجعه و اقدام به خرید کنتاکتور صنعتی مناسب با نیازتان را مشاهده کنید و پس از مقایسه کردن موارد مختلف با یکدیگر آن کنداکتور قیمت مناسبی برای شما دارد همراه با تولیدات مشابه برند اقدام به خریدار کنتاکتور صنعتی کنید.

سپهر سرمایش به پشتوانه چند دهه تلاش صادقانه در این حوزه (از سال 73 تا کنون) مفتخر به ارائه تمامی خدمات مربوط به نصب و را‌ه‌اندازی سردخانه و سیستم‌های سرمایشی می‌باشد. سپهر سرمایش در جهت جلب رضایت مشتری اقدام به ارائه گارانتی یک ساله تمامی محصولات خود کرده است و همچنین با ارائه پشتیبانی درخور مشتریان سپهر سرمایش گام بلندی را در جهت کسب اعتماد مشتریان خود برداشته است؛ ناگفته نماند که سپهر سرمایش در تمامی استان‌های کشور به ارائه خدمات خود می‌پردازد.


سوالات متداول و پر تکرار

کنتاکتور چیست و چگونه کار می کند ؟

کنتاکتور یک کلید مغناطیسی می‌باشد که مانند کلیدهای ساده سه فاز دارای ۳ کنتاکت اصلی با قدرت برای ارتباط تجهیزات و دستگاه های الکتریکی به شبکه و همچنین تعدادی کنتاکت های کمکی جهت استفاده در طراحی مدارهای فرمان می‌باشد. کنتاکتور اشنایدر یکی از پرکاربردترین تجهیزات برند اشنایدر الکتریک می‌باشد.
 

کنتاکتور چه اجزایی دارد ؟

کنتاکتور از دو هستۀ E یا U شکل که یکی ثابت و دیگر متحرک می‌باشد تشکیل شده است. وقتی جریان از هسته الکترومغناطیسی در حال عبور است، یک میدان مغناطیسی تولید خواهد شد و تغییر در نیروی تولید می‌شود که توسط میدان الکترومغناطیسی، وضعیت کنتاکت ها را مشخص خواهد کرد. کنتاکتور در مدل و ظرفیت توانی مختلفی تولید در بازار موجود است. برخلاف کلید اتوماتیک، کنتاکتور برای قطع جریان اتصال کوتاه یا (short circuit) مورد طراحی قرار نگرفته.