Loading...

کاربرد سیستم تبرید چیست؟

 تبرید یا به عامیانه سردساز است که با طی یک چرخه مداوم می‌تواند دما را کاهش دهد، این سردسازی می‌تواند برای یک مکان باشد یا یک ماده  یا دستگاه. به یک بیان ساده‌تر انتقال گرما از یک محیط به به محیط دیگر برای سرد کردن هوا.اصل کار این سیستم مبنی بر این است که ماده بعد از عبور از شیر انبساط، دما و فشارش پایین بیاید و شروع به تبخیر شدن کند. این عمل توسط چرخش دو سیال در سیستم انجام می‌شود و با تبخیر و مایع شدن آن انتقال گرما انجام کی‌شود به ماده‌ای که در این سیستم چرخیده می‌شود را مبرد می‌نامند.

موارد استفاده از مبرد چیست؟

  • در حوزه مواد غذایی، همچون نگهداری انواع مواد غذایی فاسد شدنی و منجمد کردن مواد غذایی همچون انواع گوشت و نیز پاستوریزه کردن برای نگهداری موادی همچون انواع محصولات لبنیاتی مثل شیر یا بستنی
  • در زمینه صنایع شیمیایی؛ مثل تقطیر انواع گاز، گرفتن رطوبت از هوا یا نگهداشتن مایعی در یک فشار کم و یا جلوگیری از بالارفتن حرارت در حوزه تحولات شیمیای
  • استفاده برای تهویه هوای ساختمان‌ها و مجتمع‌های بزرگ

قبل از آن که با شما در مورد تجهیزات جانبی سیستم تبرید صحبت کنیم بد نیست با انواع این سیستم خنک کنده آشنا شویم.

تا به حال سیکل تبرید به گوشتان خورده است؟می‌دانید سیکل یا چرخه تبرید چیست؟ در این فرصت می‌خواهیم برایتان بطور کامل در مورد نحوه کار این سیستم توضیح دهیم و از تجهیزات جانبی سیستم تبرید بگوییم با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

سیکل یا چرخه تبرید عبارتی است که برای فرایند سردسازی استفاده می‌کنند. در این سیستم یک سیال مثل هوا یا آب توسط یک سیال دیگر همچون مبرد که گاز فریون است سرد می‌شود و به منظور خنک کردن هوا در یک ساختمان یا سرد کردن مدار یک دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.با توجه به توضیحات ارائه شده حالا می‌دانید که سیستم یا سیکل تبرید چیست؛ سیکل تبرید چرخه‌ای وقفه ناپذیر برای ایجاد سرما است.

انواع چرخه تبرید

سیکل یا چرخع تبرید دو نوع است؛ سیکل و چرخه تبرید تراکم یافته و سیکل و چرخه تبرید جذبی. اما این که هر کدام یعنی چه و تجهیزات جانبی سیستم تبریددر این دونوع چه تفاوتی باهم دارند عنوان مطالبی است که در ادامه خواهیم خواند.


سیکل و چرخه تبرید تراکم یافته چیست؟

شاید هر کس نداند که ساختار سیستم‌های سردکننده تراکمی همچون سیکل تبرید تراکمی دارای 4 عنصر مهم و اساسی است؛

  1. کمپرسور که به وسیله الکتروموتور یا موتور احتراق داخلی به گردش در می‌آید
  2. قسمتی که فشار را از روی مایع سیال برمی‌دارد یا همان شیر انبساط
  3. یک مبدل حرارتی که گاز تراکم یافته را در کمپرسور خنک می‌کند و گرمای ایجاد شده را به محیط اانتقال می‌دهد. این عمل که توسط کندانسور به این جهت است تا حالت مبرد از گاز به مایع تغییر کند. این مبدل حرارتی یا کنداسور دونوع دارد؛ هوا خنک که خنک شدن توسط فن و هوا انجام می‌شود و آب خنک که عمل خنک شدن توسط آب انجام می‌شود.
  4. و یک اپراتور که نوعی مبدل حرارتی است و برخلاف کندانسور عمل کرده و باعث می‌شود تا گرما از هوا یا آب به مبرد منتقل شود. از این طریق مبرد از حالت مایع به گاز تغییر می‌کند. دو نوع اپراتور داریم یکی هوا خنک و و آب خنک در اولی فعالیت‌های اپراتور موجب کاهش دما و خنک شدن در یک ساختمان می‌شود و دومی آب را سرد کرده و به یک فن کویل یا هواساز یا حتی یک دستگاه بزرگ صنعتی می‌فرستد.

اجزاء نامبرده شده در بالا ساختار اساسی یک سیستم یا چرخه تبرید را تشکیل می‌دهد. در ادامه برایتان توضیح خواهیم داد که چطور گرما از یک محدوده گرفته می‌شود و به محدوده دیگری منتقل شود.


روش کار و عملکرد سیکل تبرید

روش کار در تبرید یک کولر گازی یا اسپلیت همچون دیگر سیستم‌ها مانند چیلر تراکمی آب خنک، چیلرهوا خنک تراکمی، مینی چیلر، داکت اسپلیت، ghp و… شبیه به هم است.در اول بخار یا گاز مبرد به وسیله کمپرسور متراکم می‌شود و به عنوان بخار داغ یا گاز داغ با فشاری زیاد وارد کویل که پر از پیچ و خم است می‌شود.به این کویل پر پیچ و خم کندانسور می‌گویند. کندانسور همان قسمتی است که خارج از ساختمان نگهداری می‌شود. پس از عبور از یک مسیر پر پیچ و خم و دادن حرارت به محیط، به آرامی به یک مایع داغ با فشار زیاد تبدیل می‌شود و وارد شیر انبساط شده تا با عبور از این مسیر فشار آن کم شود و تبدیل به بخار شود. در قدم بعدی این مایع با فشار پایین وارد یک کویل دیگر به نام اوپراتور که در داخل نصب شده است، می‌شود تا حرارت محیط را گرفته تا محیط خنک شود. پس از خنک کردن محیط دوباره به شکل گاز یا بخار با فشار کم درآمده و دوباره وارد کمپرسور می‌شود.

و این چرخه همواره در حال تکرار است تا هوا خنک بماند. در ادامه مقاله ” تجهیزات جانبی سیستم تبرید ” به شناخت ساختار و نحوه کار سیستم تبرید جذبی خواهیم پرداخت با ماهان نت همراه باشید.


اجزا اصلی یک سیستم تبرید جذبی کدام است؟

این چرخه نیز همچون سیستم تبرید تراکمی دارای چند عنصر اصلی است؛

  • جذب کننده یا آبزوربر
  • یک ژنراتور یا یک تولید کننده
  • کندانسور و تقطیر کننده
  • اوپراتور و تبخیر کننده
  • شیر انبساط، فشار شکن

علاوه بر موارد بالا یک پمپ هم وجود دارد. لازم به ذکر است که با اضافه شدن یک سیال گازی شکل با خواص ویژه می‌توان پمپ را حذف نمود.


روش کار سیستم تبرید جذبی چگونه است؟

در این سیستم نیز دو سیال وجود دارد یکی جاذب و دیگری مبرد.حرارت باعث جدا شدن مبرد موجود درژنراتور از ماده جذاب شده وبخار به سمت کنداستور می‌رود. در آنجا تقطیر شده و عد از عبور از شیر انبساط به اوپراتور وارد می‌شود. همراه با بخار شدن در اوپراتور گرما را از محیط توسط مبرد گرفته و این گونه تولید سرما می‌کند. سپس مبرد وارد جذب کننده شده و در آنجا توسط محلول جاذب، جذب می‌شود. در حال حاضر محلول مبرد و ماده جذاب دوباره تشکیل شده است که به وسیله ژنراتور جذب می‌شود.

در اصل در یک سیستم جذبی اتحاد پمپ و ژنراتور کار کمپرسور را در نوع دیگر انجام می‌دهد به این خاطر که معمولا مقدار زیادی از مبرد در یک مقدار کم جاذب، جذب می‌شود و توسط پمپ فشاری این محلول بالا رفته وارد ژنراتور خواهد شد.


اصطلاحات رایج در مبحث تجهیزات جانبی سیستم تبرید

اکومولاتور؛

یک مایع شکن است که در ساکشن نصب می‌شود. کار این قطعه جلوگیری از برگشت مایع مبرد به کمپرسور است. هر اکومولاتور داخل خود سوراخی دارد که موجب برگشت روغن کمپرسور می‌شود.از این اجزا قالبا در کاربریهای صنعت استفاده می‌شود. در موارد صنعتی احتمال برگشت مایع بسیار زیاد است.لازم به ذکر است که از این قطعات در سیستم‌هایی که تمام فصول سال کار می‌کند به عنوان یک قطعه اساسی استفاده می‌شود.


اویل سپراتور؛

یک جدا کننده روغن در خروجی هر کمپرسور است که در خط دیسشارژ نصب می‌شود.و در مواقعی که نسبت تراکم بالا باشد همچون کاربری زیر صفر کمپرسور فرار می‌کند. در ضمن از خارج شدن روغن از کمپرسور جلوگیری می‌کند تا روغن به کمپرسور بازگردد.


اکسپنش ولو؛

این قطعه یک نوع شیر انبساط است که وظیفه آن وارد کردن مبرد در قسممت ورودی اپراتور است. از دیگر وظایف آن تغییر فاز مبرد از مایع به گاز یا بخار است.

رسیور؛

مخزنی است که ماده مبرد وقتی از کندانسور خارج می‌شود به آن جا می‌آید. پس از ته نشین کردن مایع مبرد در پایین مخزن گاز از مایع جدا می‌شود. در حقیقت با این روش مانع از ورود گاز همراه با مبرد به بقیه مسیر می‌شود.بسته به این که کنداسور هوایی است یا آبی محل نصب این قطعه یا مخذن فرق دارد.در کندانسورهای هوایی این رسیور روی آن و در نوع آبی در بخش تحتانی آن نصب می‌شود.


فیلتر درایر؛

انواع سیستم‌های خنک کننده یا برودتی باید همیشه عاری از کوچکترین رطوبت باشند. زیرا وجود نم یا رطوبت سبب می‌شود تا در کار اختلال پیش آید.به همین خاطر تمام سیستم‌های خنک کننده و برودتی مجهز به یک فیلتر درایر هستند تا پس از رسیور نصب شود و با استفاده از سلیکاژل برای جذب رطوبت استفاده می‌کند.


شیشه رویت؛

شیشه رویت یا سایت گلاس قطعه‌ای است که می‌تواند مقدار مبرد موجود در چرخه را بداند و در صورتی که اندازه مبرد موجود در چرخه کم شود،با ایجاد حباب‌های بخار قابل فهمیدن است که دیدن این حباب‌های بخار وظیفه شیشه رویت یا سایت گلاس است.


ترموستات ضد یخ؛

یک نوع کنترل کننده برای ایمنی و اطمینان از عملکرد صحیح تجهیزات سرمایشی است.این قطعه در روند کارکرد معمولی سیستم هیچ مسئولیتی ندارد و تنها زمانی که دمای سیستم پایین تر از حد نرمال تنظیم شده باشد وارد عمل می‌شود.


کنترل کننده فشار؛

چند نوع قطعه با نام کنترل کننده فشار داریم که عبارتند از؛ کنترل کننده در فشار بالا، کنترل کننده فشار روغن، کنترل کننده فشار پایین؛

انواع کنترل کننده فشار در یک چرخه تبرید مثل کنترل گر‌های دما به دو نوع طراحی شده‌اند؛ الکترومکانیکی و الکترونیکی


کنترل گر دما و رطوبت؛

در انواع تجهیزات تهویه مطبوع و دستگاه‌های سرمایشی ترموستات‌ها در یک چرخه تبرید به عنوان یک قطعه و کلید مهم به کار می‌روند که به عبارتی کلیدهای حساس به دما هستند. انواع کنترگرهای دما مهمترین و پرکاربردترین تجهیزات و ابزار به حساب می‌روند.تنوع و اختلاف حسگرهای دما به محل نصب آنها، نوع حسگر، نوع قطع و وصل مدار، روش عملکرد، کاربرد آن در سیستم، دامنه تنظیم و ظاهر می‌باشد.


سپهرسرمایش

شرکت بزرگ سپهرسرمایش به عنوان اولین شرکت ارائه دهنده خدمات تبریدی برودتی است که سرویس‌های متفاوتی در این زمینه دارد. شما در وبسایت سپهرسرمایش می‌توانید مطالب مفید بسیاری در خصوص انواع تکنولوژی جدید و قدیمی انواع سیستم‌های سرمایشی بخوانید، سرگرم شوید، بر بار دانش فنی خود بیافزایید و ثبت سفارش کنید. کارشناسان متبحر در این گروه آماده هستند تا در 7 روز هفته و 12 ماه سال پاسخ گوی سوالات شما عزیزان باشند.


سخن آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا با زبانی ساده و آوردن مثال در خصوص تجهیزات جانبی سیستم تبرید برایتان صحبت کنیم، از این که سیستم یا چرخه تبرید چیست و چه کاربردی دارد برایتان گفتیم. انواع سیستم تبرید را معرفی کردیم و اجزا اساسی هرکدام را به تفکیک توضیح دادیم. چرخه یا سیستم تبرید تراکمی در اغلب دستگاه‌های سرمایشی استفاده شده است. سکل تبرید یا به عبارتی دیگر چرخه تبرید به فعالیت و فرایندی گفته می‌شود که طی آن، از طریق حرکت یک یا دو سیال همچون هوا یا آب یا هر دو ایجاد هوای سرد می‌شود. انواع مبرد دوستار لایه ازون وجود دارد همچون؛HCFC-22، HFC- 134a، R-410، r-407c، r-123 و …. هر کدام از مواردی که در بالا نام برده شد دارای ویژگی‌ها و مزایا یا معایب خاص خود هستند که متخصصان این فن و حرفه با توجه به نوع کاربرد و عواملی دیگر یکی از آنها را انتخاب می‌کنند.

شاید به دلیل شیوه نام گذاری آن تصور پیش آید که این سیستم یک فناوری جدید و نو است اما جالب است بدانید سیکل یا چرخه تبرید در حدود 200 سال قبل اختراع و ابداع شده است اما ساختار بسیار قوی و کاربردی آن سبب شده تا هنوز هم با عنوان یک سیستم پرکاربرد بکار آید.


سوالات پرتکرار

  • لرزه گیر در کمپرسور سیستم تبرید چیست؟

دستگاهی که وقتی کمپرسور هنگام کار ایجاد لرزه کرد آن را گرفته و خنثی می‌کند تا وارد سیستم لوله کشی نشود.

  • صدا خفه کن در سیستم تبرید متراکم چیست؟

مخزنی که در خروجی کنپرسور نصب شده و صداهای ناخوشایند که در رفت و برگشت کمپرسور ایجاد می‌شود را ازبین ببرد. این قطعه باید به صورت عمودی در خروجی کنپریور نصب شود.

  • موارد استفاده از تله روغن چیست؟

وقتی در یک سیستم برگشت روغن نامناسب باشد و یا روغن زیادی در حال جریان در سیستم باشد که موجب افت بیشتر از اندازه در راندمان سطوح انتقال حرارتی شود. نیاز است تا در خط تخلیه از جداکن‌های روغن استفاده کنیم. کاربرد بیشتر تله روغن برای سیستم‌هایی که دمای پایین و یا سیستم‌هایی که از اپراتور بدون روغن برگشتی استفاده می‌کنند کاربرد دارد.