Loading...

راهنمای خرید تجهیزات سردخانه

ظهور تکنولوژی‌‌های جدید همانند تجهیزات سردخانه ، همواره تحول بسیاربزرگی در صنعت‌های مواد غذایی ، میوه‌ جات (سردخانه ميوه ) و سبزیجات و …  ایجاد کرده است. به شکلی که عدم سود گیری و بهره‌وری از این تکنولوژی‌ها و تجهیزات برودتیدر بخش بزرگی از مورد‌های ساخت صنعت غذایی، خرید تجهیزات سردخانه و دیگر صنعت‌ها به امری اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده‌است. پس باید اطلاعات کاملی در خصوص سآخت سردخانه داشته باشید؛ همراه سپهرسرمایش باشید. استفاده از سرما و سردخانه برای نگهداری مواد غذایی، از روش های پایه و قدیمی برای حفظ کیفیت مواد غذایی و جلوگیری از روند فساد بوده است. در پایان هزاره دوم میلادی، علم تبرید به عنوان یکی از ده اختراع برتر قرن شناخته شد که از سال ۱۸۷۲ و با ابداع سیستم مکانیکی تولید سرما با آمونیاک، عملاً تبرید به شیوه صنعتی آغاز شد، که تا به امروز روش های متفاوتی برای انجماد و نگهداری مواد غذایی، در سطح دنیا بکار برده شده است.

خرید تجهیزات سردخانه در انواع مدل ها

آیس بانک ice bank که به آن منبع جمع کننده یخ هم می گویند، یک دستگاه برای ذخیره انرژی به صورت برودت و یخ است که با هدف بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش مصرف برق تولید می‌شود. ice بانک به صورت تراکمی و یا فشرده  کار می کند و  دمای آب را به حدی کاهش می‌دهد که تبدیل به یک قالب بزرگ یخ شود. آیس بانک انواع مختلف با  ظرفیت های متفاوتی دارد و به دلیل داشتن طراحی خاص و بروز، باعث صرفه جویی در  مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های صنعتی می شود. 

خرید تجهیزات سردخانه در انواع مدل ها

آیس بانک ice bank که به آن منبع جمع کننده یخ هم می گویند، یک دستگاه برای ذخیره انرژی به صورت برودت و یخ است که با هدف بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش مصرف برق تولید می‌شود. ice بانک به صورت تراکمی و یا فشرده  کار می کند و  دمای آب را به حدی کاهش می‌دهد که تبدیل به یک قالب بزرگ یخ شود. آیس بانک انواع مختلف با  ظرفیت های متفاوتی دارد و به دلیل داشتن طراحی خاص و بروز، باعث صرفه جویی در  مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های صنعتی می شود. 

چرا باید تجهیزات سردخانه را با دقت انتخاب کنید؟

فروش قطعات برودتی و سرمایشی همانند خرید تجهیزات سردخانه به دلیل مراقبت بازاردرعرضه و تقاضا مواد غذایی ، نگه‌داری کردن از داروها ، عملیات تقطیر و همچنین جداسازی‌ها در صنعت پتروشیمی، صنعت آزمایشگاهی و … به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. تجهیزات برودتی سردخانه كوچك در طرح و مدل‌های مختلفی مثل سردخانه کانکسی ، سردخانه اتاقکی و سردخانه صنعتي و در انواع زیر صفر و بالای صفر پباده سازی می‌شوند. امکانات اساسی و مهم به کار رفته در تمام این تجهیزات سردخانه بالای صفر و تجهیزات سردخانه زیر صفر ، دربرگیرنده کمپرسور، کندانسور ، اواپراتور ، شیرآلات کنترلی ، تابلو برق و همچنین امکانات حفاظتی هستند. دراین بخش از راهنمای خرید تجهیزات سردخانه از سپهرسرمایش به توضیح این امکانات و اشکال مختلف برندهای کیفیت بالا موجود در بازار ایران پرداخته‌ایم.

 اهمیت سردخانه در صنعت

اهمیت این صنعت به حدی است که یکی از معیارهای سنجش رشد فن آوری در یک کشور، تعداد واحدهای صنعتی انجماد مواد غذایی و سیستم های حمل و نقل سردخانه دار و سردخانه های نگهداری  می‌باشد. به موازات سیستم تبرید با آمونیاک از سال ۱۹۳۰ تولید انواع فریون ها شکل گرفت و به صورت گسترده ای در سیستم های خانگی و تجاری مورد استفاده قرار گرفت . در سال ۱۹۸۵  مساله حفظ لایه ازون و نقش اتم های کلر در تخریب لایه ازون مطرح گردید که منجر به قرارداد « وین » گردید. در سال ۱۹۸۷ با تصویب پروتکل مونترال  با عنوان” ممنوعیت تولید مبردهای مخرب لایه ازون ”  طی برنامه زمان بندی شده، تمام مبردهای CFC  و  HCF از برنامه تولید و استفاده خارج شد ،که این موضوع  منجر به اختراع مبردهای جدید HFC شد. مبردهای HFC مشکل تخریب لایه ازون را نداشته ولی پتانسیل بالایی در گرمای گلخانه ای داشته که با تصویب پروتکل کیوتو در سال ۱۹۹۷ با عنوان “ممنوعیت استفاده از موادی با پتانسیل بالا در گرمایش کره زمین ”  استفاده از مبردهای HFC نیز ممنوع گردید و منجر به کشف و استفاده از مبردهای ترکیبی و مصنوعی و نیز برگشت به استفاده از مبردهای طبیعی مثل آمونیاک گردید. متاسفانه با گذشت چندین سال از تصویب پروتکل مونترال و کیوتو هنوز در کشورمان از مبردهای CFC و HCFC در پروژه های بزرگ صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد و همواره در بین مهندسین طراح، اختلاف نظر بر سر انتخاب مبرد و دستگاه ها برای تجهیز کردن یک سردخانه ی صنعتی وجود دارد.

 

تاریخچه استفاده از آمونیاک در سردخانه ها

آمونیاک (NH3) به شکل نمک آمونیاک نخستین بار توسط شیمیدان مسلمان جابرابن حیان در قرن ۸ شناخته  شد. در قرن ۱۵ میلادی فردی بنام Basilius Valentinus  نشان داد که آمونیاک را می توان از واکنش قلیایی روی نمک های آمونیاک بدست آورد. قبل از جنگ جهانی اول آمونیاک از طریق تقطیر گاز های زغال سنگ بدست می آمد . نیاز به کود های شیمیایی ازت دار جهت بخش کشاورزی و اسید نیتریک و ترکیبات نیتروژنه بعنوان پایه مواد منفجره و بوجود آمدن تکنولوژی حفاری و استخراج و انتقال گاز،  دانشمندان را به استفاده از ترکیبات نفت و گاز و ریفرمینگ این ترکیبات، جهت بدست آوردن هیدروژن  ترغیب کرد. با راه اندازی واحد های تولید آمونیاک در کشورهای مختلف و ایجاد اولین واحد تولید  آمونیاک ایران در شیراز ( سال ۱۳۴۲ ) زمینه را برای توسعه بخش های مختلف صنعتی و کشاورزی فراهم کرد و اکنون به بازار بزرگی در تجارت جهانی تبدیل شده است . مصرف عمده آمونیاک، در بخش تهیه کود های شیمیایی بوده که حدود ۶۰ درصد تولید جهانی آمونیاک (حدود ۱۶۵ میلیون تن در سال ۲۰۱۱ ) را به خود اختصاص داده و ۴۰ درصد باقیمانده در بخش های صنعتی و تهیه مواد دیگر استفاده می‌شود.

 

ساخت اولین سردخانه

سیکل تبرید تراکمی  در سال ۱۸۰۰ رایج گردید و ۳۴ سال به  طول انجامید تا اولین دستگاه ساخته شد که در سردخانه ها و کارخانه های آبجو سازی مورد استفاده قرار گردید. استفاده آمونیاک به عنوان مبرد در سیکل تراکمی برای اولین بار در فرانسه و در سال ۱۸۵۰ صورت گرفت و در سال ۱۸۶۰ در آمریکا، که از آن در دستگاه یخساز مصنوعی استفاده شد اما اولین ثبت اختراع ساخت دستگاه در سال ۱۸۷۲ صورت گرفته است و از سال ۱۹۰۰ ماشین های تبرید تراکمی به صورت تجاری در صنایع یخسازی ، غذایی و شمیایی قرار گرفت. در سال ۱۹۲۰ در ساخت پاتیناژ ، و در سال ۱۹۳۰ در زمینه تهویه مطبوع وارد گردید. سیکل تبرید تراکمی یک مرحله ای و دو مرحله ای پ در شکل های زیر نشان داده شده است.

امروزه از سیکل تبرید تراکمی در صنایع غذایی از قبیل سردخانه های بالای صفر و زیر صفر ، کارخانه های یخسازی ، تونل های انجماد گوشت و مرغ ، صنایع لبنی و نوشابه سازی و صنایع شیمیایی، به طور گسترده و به عنوان رایج ترین متد استفاده می‌شود.

 

سردخانه چیست؟

مکانی برای سرد نگه داشتن کالا را سردخانه گویند. در واقع مجموعه ای از ساختمان و تاسیسات برای حفظ کیفیت یک کالا می‌باشد.

از مهمترین وظائف یک سردخانه، جلوگیری از فساد کالاهای داخل آن با حفظ کیفیت طولانی مدت می‌باشد.
کاربرد آن در نگهداری مواد غذایی، کشاورزی، انواع داروها، سیستم های نظامی، میوه و سبزیجات و … خلاصه نمی‌شود و بسیار گسترده می‌باشد.

سردخانه ها به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

  1. خانگی یا همان یخچال هایی که در همه خانه ها یافت می شوند.
  2. سوپرمارکت ها که انواع بستنی ها، محصولات گوشتی و مرغی در آن برای فروش قرار داده می‌شود.
  3. سردخانه های تجاری که فروشگاه ها و رستوران های بزرگ، هتل ها، دانشگاه ها و پادگان ها از آن استفاده می کنند.
  4. سردخانه های صنعتی که در کارخانجات عظیم صنعتی استفاده می‌شود.

مهمترین قسمت سردخانه را کمپرسور، کندانسور، اواپراتور یا تبخیر کننده و شیر انبساط های آن تشکیل می دهند. محفظه سردخانه نیز به دلیل محافظت از سرما و کاهش مصرف انرژی از اهمیت بسیاری برخوردار است.
در سردخانه های صنعتی و تجاری معمولا از ساندویچ پنل ها برای محفظه استفاده می‌شود که به آن ساندویچ پنل سردخانه ای می گویند.

 

دسته بندی سردخانه ها

به غیر از دسته بندی یاد شده در بخش پیشین، از منظری دیگر به دو دسته آمونیاکی و فریونی نیز تقسیم می شوند. دسته بندی دیگری که برای آنها به کار برده می‌شود، سردخانه های بالای صفر و  زیر صفر  می‌باشد.

گروه صنعتی سپهر سرمایش به مدیریت مهندس چناری که از نام های آشنای این صنعت هستند، با سابقه طولانی در طراحی، ساخت و فروش تجهیزات سردخانه ها، مشاور شما در احداث، توسعه و گسترش پروژه های انواع سردخانه صنعتی و تجاری می‌باشد.

 

صرفه جویی در مصرف انرژی سردخانه ها

امروزه با توجه به اهمیت صرفه جویی در مصرف انرژی در کشور و افزایش هزینه های انرژی و همچنین طرح هدفمندی یارانه ها و نظر به اینکه سردخانه های صنعتی و سیستم های سرمازا سهم قابل ملاحظه‌ای از مصرف انرژی را در کشور دارا می باشند ارائه ی راهکار یا راهکارهایی مناسب جهت کاهش مصرف انرژی سردخانه ها می تواند بسیار سودمند باشد.

 

اجزای تشکیل دهنده سردخانه

برای احداث یک سردخانه مناسب ابتدا باید با اجزای تشکیل دهنده آن آشنایی کامل داشته باشید. تجهیزات سردخانه به طور کلی عبارت‌اند از:

  • موتور سردخانه، که معمولاً به صورت برقی می‌باشد و تأمین‌کننده انرژی و محرک کمپرسور سردخانه است.
  • کمپرسور که وظیفه متراکم کردن گاز را جهت افزایش فشار و دمای گاز بر عهده‌دارد.
  • کندانسور که گاز گرم شده ناشی از فعالیت کمپرسور را خنک می‌کند.
  • ذخیرۀ ازت که یک ماده هادی جریان است و گرمای مواد درون سردخانه را به کندانسور منتقل کرده و دمای آن‌ها را پایین می‌آورد. این گاز نسبت به گازهای دیگر مانند فرئون خطرات زیست محیطی کمتری در پی دارد و به راحتی می‌تواند تا ۲۰ سال بدون هیچ‌گونه مشکلی درون سیستم مورد استفاده قرار بگیرد.
  • شیر انبساط
  • اوپراتور یا دمنده، که به عنوان خنک‌کننده‌ها درون اتاقک‌های سردخانه مرورد استفاده قرار می­گیرد. در حقیقت اواپراتورها دمای گاز سرد به دست آمده از کندانسور و شیر انبساط را در محیط بسته شبکه‌ای مانندشان، وارد یک اتاقک کرده و پس این سرما را توسط دمنده‌ها درون اتاقک پخش می‌کنند.شیرآلات ارتباطی نیز وظیفه انتقال گازهای موجود در سردخانه را به قسمت‌های مختلف سیستم خنک کاری عهده‌دار هستند.
سوالات متداول

قیمت راه اندازی سردخانه چقدر است؟

سردخانه ها با توجه به اندازه و تجهیزات به کار رفته آن قیمت ها متنوعی دارد.

بهترین شرکت راه اندازی سردخانه کدام است؟

بهترین شرکت برای راه اندازی تجهیزات سردخانه ای باید با کیفیت و مقرون به صرفه باشند تا محصولات شما را به بهترین نحو حفظ کنند.