Loading...

تابلو برق سیستم سرد کننده

 

خنک کننده تابلو برق یکی از مهم‌ترین قطعات و وسایلی می‌باشد که باید در تابلو برق مورد استفاده قرار گرفته شود. علت اهمیت زیاد این وسیله، گرم شدن بیش از حد قطعات تابلو برق می‌باشد. به گونه‌ای که در بسیاری از مواقع این امکان وجود دارد که دمای قطعات تشکیل دهنده تابلو برق به قدری بالا برود که عدم وجود خنک کننده مشکلات بسیار زیادی را برای این وسیله به وجود به‌بار آورد. این امر به دلیل آن می‌باشد که در صورت استفاده کردن طولانی مدت و بیش از اندازه از تابلو برق، دمای قطعاتی که تابلو برق سیستم خنک کننده را تشکیل می‌دهند دمای آنها بسیار بالا برود. در نتیجه، در صورتی که سیستمی با عنوان سیستم تهویه یا خنک کننده در نظر گرفته نشده باشد، پس از مدت زمان کوتاهی این امکان وجود دارد که تابلو برق سیستم سرد کننده از خراب شود و یا آسیب ببیند و قطعات متعددی از آن، دچار خرابی و شوند و از کار بیفتند. پیشنهاد می‌کنیم تا برای حفظ امنیت مجم.عه خود حتما یک خرید تابلو برق سیستم سرد کننده را در دستور کار خود قرار دهید.

انواع سیستم‌های خنک کننده تابلو برق

تابلو برق سیستم‌های سرد کننده بر اساس نحوه کارایی و قطعاتی که از آن تشکیل شده‌اند از قیمت‌های متفاوتی برای خرید برخوردار هستند، آن‌ها در انواع مختلفی تولید می شوند و به راحتی از بازار می‌توانید آن را تهیه کنید؛ بنابراین بایستی با توجه به احتیاجات تابلو برق سیستم سرد کننده، به انتخاب تابلو برق سیستم سرد کننده به جمع‌‌آوری و سرهم کردن تابلو برق سیستم سرد کننده مناسب کار خود مشغول شوید. انجام این کار از اهمیت نسبتاً بالایی برخوردار می‌باشد؛ زیرا در صورت خرید تابلو برق سیستم خنک کننده نامناسب، ممکن است که افراد در ادامه با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم کنند!

قیمت تابلو برق سرد کننده

طراحی و ساخت تابلو برق صنعتی سیستم خنک کننده سردخانه از صفر تا صد نیازمند برآورده و آپدیت شدن قیمت خنک کننده تابلو برق و قطعات آن می‌باشد است و با توجه به نوسانات نرخ دلار باید برای خرید سیستم خنک کننده تابلو برق استعلام قیمت صورت گیرد قیمت تابلو بسته به مارک تجهیزات و آمپراژ آنها قیمت‌های متفاوتی خواهند داشت.

پیش نیازهایی که باید قبل از خرید تابلو برق سرد کننده از آن آگاه باشید

تابلویی که برای برق سرد کننده در واقع مرکز کنترل و مدیریت سردخانه شما می‌باشد.

وظیفه مدیریت اجزای سردخانه و هماهنگ کردن قطعات با هم، مدیریت دمای کانتینر و رطوبت از وظایف مهم تابلو برق سرد کننده می‌باشد.

تابلو برق دستگاهی شبیه به یک کنتور برق می‌باشد که با پوششی معمولاً از جنس فلز قطعاتی مانند کنترلگر، نشانگر، فیوز، کلید، تایمر، هشدار دهنده، کنتاکتور و کلیدهای حرارتی را در خود جای داده است.

این قطعات در کنار هم سیستم مدیریتی تابلو برق را تشکیل خواهند داد.

قیمت و هزینه ساخت تابلو برق صنعتی سردخانه چقدر است؟

یکی از عواملی که هنگام سفارش دادن افراد برای طراحی نمودن و ساخت تابلو برق سرد کننده مورد توجه می‌باشد، بحث هزینه تابلو برق سیستم سرد کننده می باشد.

لازم به ذکر می‌ باشد که تعیین کردن هزینه و قیمت سیستم خنک کننده تابلو برق ساختن این محصول با توجه به معیارهای مختلفی مورد ارزیابی و قیمت گذاری قرار می گیرد؛ به طور مثال نوع تابلو برق و تجهیزات و قطعاتی که در آن به کار رفته در آن نقش مستقیمی روی تعیین قیمت خواهند داشت. در صورتی که مدل تابلو برق پیشرفته تر و صنعتی تر بخواهید، قیمت خنک کننده تابلو الکتریکی و بهای آن نیز بالاتر خواهد رفت.

مدل تابلو برق نیز در تعیین قیمت آن نقش زیادی دارد. تابلو برق ها در دو نوع تابلو برق سرد کننده بالای صفر و تابلو برق سرد کننده زیر صفر طراحی و تولید می شوند.

اگر چه برخی قطعات و اجزای این دو تابلو برق مشابه است اما به علت تفاوت های جزئی که دارند در هزینه های مربوط به طراحی و ساخت آن ها تفاوت ایجاد می شود. تیم ما با جمع آوری افراد کاربلد و باتجربه در این زمینه اقدام به طراحی و ساخت انواع تابلو برق با کمترین قیمت کرده است. مشتریان می توانند نمونه تابلو برق سرد کننده را روی نقشه نشان داده و در کمترین زمان ممکن آن را دریافت کنند.

لازم به ذکر است که انواع تابلو برق ها به دو صورت PLC و میکروپروسسوری ساخته می شوند. هر یک از روش های نام برده نیازمند تجهیزات و ابزارآلات مشخصی است. همین موضوع باعث تفاوت در قیمت و هزینه های مربوط به طراحی و ساخت آن می شود.

مشتریان پیش از سفارش می توانند با تیم پشتیبانی ارتباط گرفته و پس از کسب اطلاعات درباره ویژگی ها و قیمت طراحی و ساخت تابلو برق تونل انجماد ، اقدام به سفارش آن کنند. تیم ما با حداکثر توان خود محصولی استاندارد و باکیفیت را با قیمتی مناسب در اختیار مشتریان قرار می دهد.

چه عواملی بر قیمت تابلو برق سرد کننده مؤثر است؟

در تابلو برق‌ها برای کنترل دیفراست از 2 روش استفاده می‌کنند.

روش اول با کمک تایمر می‌باشد که اپراتور نصاب سردخانه زمان‌ هایی را مشخص می‌ نماید که چند بار در شبانه روز دیفراست فعال خواهد شد و اقدام به ذوب کردن یخ‌ها می‌کند.

برند این بخش به‌صورت مستقیم بر قیمت نهایی آن تاثیرگذار خواهد بود.

به عنوان مثال اگر از برند تبن (theben) آلمانی باشد قیمت بیشتری نسبت به انواع ایرانی آن خواهد داشت.

در روش دوم که از تایمرهای ایتالیایی استفاده می کنند، ترموستات شرایط دمایی را مورد سنجش قرار می دهد و اگر نیاز بود عمل دیفراست را فعال می‌ نماید. در این روش نیز اپراتور تعیین کننده است که دما چند بار در روز چک خواهد شد.

انتخاب کردن این روش‌ها با سفارش از عوامل مهم تاثیرگذار بر قیمت تابلو برق سرد کننده می‌باشد.

 استفاده از برندهای لنگر آنت (Annette Langer) ، ساسین (sassin) و چنت (چنت) مستقیماً بر قیمت تاثیر گذار هستند.

از عوامل دیگر می‌توان به نوع ترمینال، استفاده کردن از شمش نول یا استفاده به‌صورت اشتراکی، استفاده از رگ‌های مسی به جای سیم و… اشاره کرد.

تابلو برق سرد کننده چیست و چگونه طراحی می شود؟

گذر زمان و رشد صنایع مختلف بیش از هر چیزی نیازمند پیشرفت تجهیزات و سیستم های پیشرفته و جدید به منظور راحت شدن روند کاری می‌باشد. یکی از این تجهیزات که نیاز به آن در اکثر صنایع به چشم خواهد خورد، سیستم های سرمایشی و ساخت سردخانه های مجهز می‌باشد.

ساختن سردخانه به موارد مختلفی از جمله سیستم سرمایشی احتیاج پیدا خواهد کرد. سیستم های سرمایشی دارای انواع مختلفی می‌باشد که هر یک از آن ها از اجزا و قطعات مختلفی ساخته شدند. یکی از مهم ترین و اصلی ترین بخش های سیستم های سرمایشی سردخانه، مدار برق سردخانه و تابلو برق آن می‌باشد.

طراحی نمودن و ساختن تابلو برق سرد کننده باید طبق اصولی ترین روش ها انجام بپذیرد زیرا وظیفه این می‌باشد که تابلو برق ها تاثیر زیادی روی کنترل دمای داخل سردخانه خواهند گذاشت.

در واقع این تابلو برق ها به تنظیم کردن دمای محموله های داخل سردخانه و حتی اجزای خود تابلو برق و تجهیزات سیستم سرمایشی مشغول می باشند. در صورت ایجاد اختلال در عملکرد تابلو برق ها به احتمال زیاد شاهد منجمد شدن اجزا و قطعات سیستم و همچنین انجماد یا گرمایش بیش از اندازه محموله های داخل سردخانه خواهید بود. همچنین امکان دارد خسارات مالی شدیدی در این هنگام به بار آید.

برای خرید تابلو برق سیستم سرد کننده عوامل زیر را باید در نظر داشته باشید:

  • کنتاکتور و بی­متال مستقل جهت کمپرسور، فن کندانسور، فن اواپراتور، متناسب با توان مصرفی
  • کنتاکتور مستقل جهت هیتر دیفراست
  • مینیاتوری ۳ فاز جهت مدار قدرت (قابلیت تجهیز به کلید اتوماتیک و کلید حرارتی طبق سفارش مشتری)
  • مینیاتوری تک فاز جهت مدار فرمان
  • کنترل کننده ۳ فاز جهت محافظت در مقابل دو فاز شدن، کاهش و یا افزایش ولتاژ ورودی
  • بدنه ساخته شده از ورق ۱٫۵mm با رنگ پودری الکترواستاتیک، مطابق با استانداردهای تابلوسازی
  • مدار فرمان مطابق با استانداردهای سیستم سرمایشی
  • دارای نقشه های فرمان، قدرت و ترمینال دیاگرام طبق استاندارد IEC
  • دارای کنترلر دیجیتال با خصوصیات عملکردی زیر:

۱٫ ترموستات (رنج عملکرد بین c  °۴۵+  تا c  °۴۵- )

۲٫ تنظیم دمای قطع دیفراست ( رنج عملکرد بین c  °۴۵+  تا c  °۴۵- )

۳٫ تایمر دیفراست ( رنج عملکرد بین  صفر تا ۲۴ ساعت )

 همچنین در صورت سفارش مشتری موارد زیر نیز قابل انجام خواهد بود:

  • قابلیت تجهیز به کلید مستقل جهت هیتر دیفراست
  • قابلیت تجهیز به تایمر تاخیر استارت فن اواپراتور (رنج عملکرد بین ۱ تا ۶۰ دقیقه)
  • قابلیت تجهیز به سیستم های کنترلی PLC
  • قابلیت تجهیز به سیستم های لمسی (HMI) و نمایشگرهای روی تابلو (Display panel)
  • قابلیت تجهیز به پنل نمایشگر بجای چراغ سیگنال ها
  • قابلیت تجهیز به سیستم های ریموت کنترل در محل سردخانه
  • قابلیت تجهیز به سیستم اتصال به زمین (EARTH)
  • قابلیت تجهیز به کلید محافظت جان (FI)
  • قابلیت تجهیز به کنترل کننده اُورلود جهت کنترل میزان بار مصرفی طبق سفارش مشتری
  • طراحی و تولید تابلوهای اتوماسیون انواع دستگاه­های تبریدی
  • طراحی و تولید تابلوهای بانک خازنی برای پایین آوردن مصرف رأکتیو بار

قطعات تابلو برق سرد کننده حقیقی – لوازم تابلو برق

هر گروه تجهیزات تابلو برق شامل یک یا تعدادی زیر مجموعه می‌باشد که در انواع تابلو برق سرد کننده متفاوت هست.

1. بدنه تابلو برق سیستم سرد کننده

بدنه تابلو برق معمولا از ورقی با ضخامت 1.5 میلی متری تشکیل می شود، و با رنگ الکترواستاتیک کوره ای پوشش داده می شود. بدنه تابلو برق دارای نوار درزگیر لاستیکی می‌باشد که دور درب تابلو قرار گرفته است تا کاملا مورد هوا بندی واقع شده باشد.

همچنین لامپ های سیگنال و آلارم ها نیز روی بدنه قرار می‌گیرند و باقی خروجی و ورودی ها برای کابل های برق و مدار های سنسورها خواهد بود. همچنین ورودی و خروجی های تابلو برق دارای واشر هایی هستند که از نفوذ آب و گرد و خاک به درون تابلو جلوگیری می‌کند.  می شود بدون باز نمودن درب تابلو برق شاستی ها را نصب نمود.

2. کنترل قدرت تابلو برق سیستم سرد کننده

وظیفه این بخش،کنترل انتقالات انرژی الکتریکی به تجهیزات الکتریکی سردخانه از جمله کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، دیفراست و الکتروموتور می‌باشد. که برای این کنترل ها از قطعات الکترونیکی مانند: ترمینال ها و کلید سلکتور اصلی، فیوزهای فرعی، کلید سلکتور کمپرسور، کلید سلکتور اواپراتور، کلید سلکتور کندانسور و غیره در طراحی تابلو برق سیستم سرد کننده استفاده می‌کنند.

3. کنترل فاز (control phase) تابلو برق سیستم سرد کننده

کنترل فاز تابلو برق سرد کننده باعث چک کردن تعادل بین ولتاژ سه فاز مختلف خواهد شد و هنگام وجود اختلاف بین فازها، مدار را قطع می نماید و به طور همزمان لامپ سیگنال مخصوص به خود را روشن خواهد کرد.

4. کنترل فرمان تابلو برق سیستم سرد کننده

نقشه-مدار-فرمان-سردخانه

این بخش وسیع تر از بخش کنترل قدرت می‌باشد. و دارای تجهیزات متفاوتی هستند. تجهیزاتی مانند: ترموستات‌ها، کنترل فازها، کنترل فشار، کلیدهای کنترل پمپ و …، ترمیستورها، کنتاکتورها و بی‌ متال‌ها، ساعت فرمان و … شامل این بخش است. در ادامه با سپهر سرمایش باشید تا به معرفی تجهیزات کنترلی تابلو برق بپردازیم.

5. کنترل فشار (control pressure) تابلو برق سیستم سرد کننده

این تجهیزات بر روی کمپرسور قرار می‌گیرد و اگر کمپرسور از این قطعه بهره‌مند باشد آلارم یا لامپ سیگنال آن روی تابلو نصب خواهد شد.

6. کلید حرارتی تابلو برق سیستم سرد کننده

کلیدهای حرارتی یا کلید‌های محافظ موتور مانند بی متال اند ولی دقیق‌تر و موثرتر از بی متال عمل می‌نمایند. وظیفه این کلید های حرارتی حفاظت از دو فازی شدن و جریان های زیاد  جلوگیری می‌کند.

7. کنتاکتور (contactor) – بی متال (bimetal) تابلو برق سیستم سرد کننده

لازم می‌باشد که برای کمپرسور و فن اواپراتور و فن کندانسور، کلید حرارتی و کنتاکتور به صورت جدا نصب و راه‌اندازی شود. لازم می‌باشد که کنتاکتور هیتر دیفراست نیز به صورت مستقل و مجزا نصب مورد نصب و راه‌اندازی قرار گیرد. تابلو برق سرد کننده دارای کنتاکتورهای بسیاری می‌باشد. وظیفه کنتاکتورها انتقال دادن جریان برق به دستور مدار فرمان می‌باشد.

8. کنترل پمپ داون (control Pump down) تابلو برق سیستم سرد کننده

وظیفه این کنترل نظارت کردن بر عملکرد شیر انبساط و کمپرسور می‌باشد. ورود سیال به صورت مایع درون کمپرسور خواهد توانست خسارت وارد کند، پس از این مدار استفاده می‌کنند تا زمانی که شیر انبساط را ببندند این مدار به کمپرسور اجازه خواهد داد روشن باشد تا تمام گاز های موجود در اواپراتور و کمپرسور به بیرون تخلیه شود.

همچنین اگر شیر انبساطی با مشکلی برخورد کند و عملکردش به صورت صحیحی نباشد. در چنین مواردی بلافاصله کمپرسور از مدار خارج و خاموش خواهد شد. 

9. تایمر (timer) تابلو برق سیستم سرد کننده

انواع تایمرهایی که در تابلو برق نصب می‌کنند:

تایمر دیفراست: به صورت اجباری در تمام سردخانه ها باید نصب کنند.

تایمر تاخیر فن اواپراتور: درصورتی‌ که احتیاج پیدا کند جلوی ورود حرارت دیفراست به محیط سردخانه گرفته خواهد شد باید تایمر تاخیر فن اواپراتور نیز به تابلو برق اضافه کنید.

10. ترموستات (thermostat) تابلو برق سیستم سرد کننده

ترموستات وظیفه مقیاس سنجی و نمایش دما را در تابلو برق سرد کننده بر عهده خواهد داشت. امروزه معمولا از ترموستات‌های دیجیتال در تابلو برق ها استفاده می‌کنند. رنج دمایی قابل تنظیم در ترموستات‌ها 50- الی 100+ درجه سانتی گراد می‌باشد. در صورتی که تابلو برق با محل سردخانه فاصله دارد کنترل دما را از داخل سردخانه انجام خواهند.

11. فیوز (fuze) و کلید تابلو برق سیستم سرد کننده

برای استفاده کردن از گرمکن روغن، یک شاستی استارت در تابلو برق سرد کننده نصب  خواهند کرد. فیوزهای استفاده شده در تابلو برق شامل:

 فیوز مدار فرمان

 فیوز مدار قدرت

 فیوز روشنایی

 فیوز هیتر روغن

کلید فرمان سردخانه

در تابلوهای بزرگتر مانند کمپرسور ۲۰ اسب بخار و بالاتر، فیوز یا کلید کامپکت نیز نصب می‌شود. در صورتی که مکان تابلو برق با سردخانه از فاصله برخوردار باشد کلید قطع در داخل سردخانه نصب خواهد شد.

12. چراغ و آلارم های هشدار دهنده تابلو برق سیستم سرد کننده

آلارم‌ها و لامپ سیگنال‌ های روی تابلو برق سرد کننده به ‌‌شرح زیر می‌باشد:

کنترل فاز

ترمیستور

فشار روغن

فشار گاز

فشار بالا

فشار پایین

اورلود فن کندانسور

اورلود فن اواپراتور

اورلود کمپرسور

لامپ سیگنال تابلو برق سرد کننده

سوالات متداول

تابلو برق سیستم سرد کننده چیست؟

کندانسورهای سردخانه های زیر صفر و بالای صفر در فضای باز و با روی پشت بام ساختمان نصب خواهند شد در صورتی که این گونه دستگاه ها در موتورخانه و فضای بسته نصب خواهند شد باید هوای خروجی چیلر های کندانسور براحتی از موتورخانه خارج می‌شود و به منظور تامین هوای تازه هواکش تعبیه و نصب خواهد شد.

حداکثر میزان بارگیری فضای سردخانه چقدر است؟

حداکثر میزان بارگیری فضای سردخانه صنعتی در طی روز ۴۰ درصد حجم مفید آن خواهد بود.