Loading...

مبدل حرارتی صفحه ای چیست؟

یکی از اصلی ترین تجهیزات مورد استفاده در سیستم‌های سرمایش و گرمایش، مبدل‌های حرارتی هستند که وظیفه آن‌ها انتقال حرارت بین سیالات در حال جریان می باشد. خرید و فروش مبدل حرارتی صفحه ‌ای،  همان طور که از نامش مشخص است مبدلی است که از تعداد زیادی صفحه فلزی تشکیل شده است. این نوع مبدل‌ها به کمک واشرهای پلیمری از هم جدا هستند. واشر استفاده شده برای این صفحات در یک سمت دارای دایره و در سمت دیگر بدون دایره هستند که در قسمت پایینی جهت قرار گرفتن این دو حفره بالعکس در نظر گرفته شده است.


خرید مبدل صفحه ای

راهنمای خرید و  فروش مبدل حرارتی صفحه ای  در سپهر سرمایش با کامل‌ترین معرفی کامل انواع heat exchanger مبدل حرارتی صفحه‌ای یا همان ( Plate Heat   Exchanger ) از زیر مجموعه‌های بسیار کاربردی در تاسیسات و تجهیزات  موتورخانه  و حرارت مرکزی است که با استفاده از صفحات فلزی که به شیوه‌ی خاصی در قاب فولادی قرار گرفته اند  انتقال حرارت  را انجام می دهند. این تجهیزات دارای صفحات فلزی چین دار یا شیار داری هستند که با واشرهای پلیمری به همدیگر متصل شده‌اند و با افزایش آشفتگی در سیالات در حال جریان، تبادل حرارت را با بازدهی بالا انجام می‌دهند.

گروه صنعتی سپهر سرمایش؛ تولید کننده تاسیسات حرارت مرکزی و فروش مبدل حرارتی صفحه ای در ادامه به معرفی برای خرید مبدل حرارتی صفحه‌ای پرداخته است و انواع مختلف آن‌ها، کاربرد، قیمت و نحوه خرید حتی در مبدل صفحه ای ایرانی را شرح خواهد داد.

 

با توجه به وجود تفاوت‌ها که در قسمت بالا و پایین این واشرها وجود دارند، نحوه قرار گرفتن صفحه‌ها به گونه ای می‌باشد که صفحه اول در بین قاب فولای قرار گرفته است، صفحه دوم برعکس شده است و بعد از اولی قرار گرفته شده و الی آخر. دلیل این نحوه چیدمان در صفحات چین دار فلزی در کنار هم فراهم کردن شرایط برای انتقال سیالات و انجام انتقال حرارت است. کلا در این مبدل‌ها فریم متحرک Moveable frame))، فریم ثابت (fixed fream)، میله حمال ، تکیه گاه ، میله راهنما، پیچ های فشاری، صفحه مبدل و واشر از اجزای اصلی این نوع  به شمار می‌روند.

نحوه عملکرد در مبدل حرارتی صفحه‌ای

برای درک بهتر از نحوه عملکرد این مبدل‌ها و دلیل نحوه چیدمان صفحات در کنار هم، در ادامه صفحه  خرید انواع مبدل صفحه ای  نحوه عملکرد این دستگاه را شرح می‌دهیم:

همینطور که اشاره شد، مبدل‌های صفحه ای از چند صفحه چین دار تشکیل شده که با واشر پلیمری از هم فاصله داشته‌اند و نهایتا با کمک پیچ و مهره مخصوص صفحات درون قاب فولادی مقاوم قرار گرفته اند. این صفحات در 4 لبه دارای حفره هستند که برای به جریان درآمدن سیالات مورد استفاده قرار گرفته اند.

در خرید و  فروش مبدل حرارتی صفحه ای  بد نیست که بدانید سیال گرم از یک سمت در بالای دستگاه وارد می‌شود و با ورود به صفحه‌ی اول، اگر واشر روی حفره دارای دایره باشد، امکان انتقال سیالات روی صفحه وجود ندارد. به همین دلیل به صفحه بعد انتقال پیدا خواهد کرد. در صفحه بعدی به دلیل اینکه واشر روی حفره بدون دایره نصی شده است، سیالات روی صفحات شیار دار به جریان در می آیند و بین دو صفحه گرم و سرد سیالات گرم قرار می‌گیرند. سیالات گرم روی صفحه بعدی منتقل نشده و از حفره عبور پیدا نموده و مجددا پس از عبور صفحه بعد، بین دو صفحه‌ی سرد و گرم را پر می کنند. با تکرار این پروسه، به صورت یکی در میان، بین دو صفحه سیالات گرم قرار خواهند گرفت.

از سمت دیگر مبدل صفحه ‌ای، سیالات سرد وارد می‌شوند و مانند روند بالا فضای بین صفحات سیال سرد به شکل یکی در میان قرار خواهند گرفت. با توجه به آشفتگی بسیار زیادی که در سیالات روی صفحات ایجاد می‌شوند، تبادلات حرارت با بازدهی بسیار بالایی توسط این دستگاه‌ها انجام می‌شود.

نکته بسیار مهمی هست؛ اینکه، روند چیدمان صفحه‌ها و نیز نحوه قرار گیری واشرها بر آن‌ها به گونه ایست که امکان نفوذ سیالات گرم بین دو صفحه، با سیالات سرد بین دو صفحه‌ی بعدی وجود ندارد.با توجه به ساختار و نحوه نصب تجهیزات مورد نیاز مبدل ها، می توانیم آنها را در گروه های گوناگونی تقسیم بندی کنیم که از نظر کارایی با هم تفاوت دارند. انواع مبدل‌های صفحه ای شامل:  

  • alfa laval
  • kaori
  • danfoss
  • kelvion
  • swep

خرید مبدل حرارتی صفحه ای واشر دار

از بهترین و محبوب‌ترین خرید مبدل حرارتی صفحه ای می توانیم به گزینه هایی اشاره کنیم که فاصله بین صفحات مجاور با واشر پلیمری پوشانده شده هستند. استفاده از واشر برای اتصالات این صفحات باعث شده است تا تعویض صفحات در مدت زمان کمتری به آسانی صورت پذیرد. قیمت مبدل حرارتی صفحه ای بسته به این انواعمتفاوت مبدل‌ها می‌تواند متفاوت باشد.

 

خرید مبدل صفحه جوشی

طراحی مبدل حرارتی جوشی به گونه ای است که صفحات با فاصله 5 mm  با جوشکاری به هم وصل‌اند. نتیجتا انتقال صفحات فلزی امکان پذیر می‌باشد و بیشتر در سیستم تبرید صنعتی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. از اصلی‌ترین  ویژگی مثبت این گروه از مبدل می توانیم به تحمل فشار بالای آنها اشاره کنیم.

 

خرید مبدل صفحه نیمه جوشی

این گروه در فروش مبدل حرارتی صفحه ای ،از مبدل های صفحه ای ادغام شده از دو نمونه قبلی می باشند، به شکلی که صفحات به صورت جفت شده‌اند با و شر به هم متصل شده‌اند و دو جفت با جوشکاری به هم متصل هستند و این روند ادامه پیدا خواهد کرد. روند تعمیر و تعویض و شستشوی صفحات نیز در این گروه از مبدل نیمه جوشی آسان‌تر از تمام جوش است. از دیگر انواع این مبدل می توانیم به نوع حلزونی، جوش Bavex و لحیم شده آن‌ها اشاره کنیم که از نظر کارایی و نحوه ‌ی قرار گرفتن صفحات در قاب فلزی با هم فرق دارند.

 

خرید مبدل حرارتی صفحه‌ای

مدل بعد در خرید و فروش مبدل حرارتی صفحه ای ، خرید مبدل حرارتی صفحه ای دنده ای می‌باشد که برای درگیر کردن صفحات فلزی در کنار انرژی هسته ای حمل و نقل در سیستم‌های تبرید طراحی شده هستند، مواد در صفحات رسانا حلقه می زنند، جریان آن‌ها میزان حرکت انرژی را تعیین می کند. مبدل‌های حرارتی صفحه‌ای از نوآوری‌های بسیار ماهر در انتقال گرما استفاده می‌کنند، زیرا جریان‌های متفاوتی از مایعات در صفحاتی وجود دارد که انتقال گرما را تقویت می‌کنند.

 

خرید مبدل حرارتی صفحه‌ای مدرن

مدل بعدی در خرید و فروش مبدل حرارتی صفحه ای ، مبدل حرارتی صفحه‌ای مدرن می‌باشد که وسیله‌ای است که برای حفظ دمای ایده‌آل در چرخه‌های مدرن استفاده می‌شود، مبدل جریان انرژی را تا زمانی که به تعادلی برسد که ویروس با آن حفظ می‌شود، ایجاد می‌کند. گرما از مبدل حرارتی صفحه ای وارد سطح می شود و به طور موثری گرم از سرد را جدا می کند، که باعث خنک شدن مایع در سیستم تبرید می شود، حرکت گرما به عناصر همراه متکی است:

·       
گرما از یک محیط گرم به یک محیط سرد منتقل می‌شود؛

·       
باید اختلاف دما بین سیالات وجود داشته باشد؛

·       
گرمای از دست رفته معادل مقدار گرمایی است که محیط سرد به دست آورده است.

 

نواع مختلفی از مبدل های حرارتی صفحه ای وجود دارد که با اقلام باکیفیت برای انجام یک فرآیند تجارت حرارتی ایده آل ساخته می شوند، برندهای شناخته شده تولید کنندگان عبارتند از:

·     
آلفالاوال

·       
آپورا srl

·       
VPA

·       
بومن

·       
کانیر

·       
دانفوس

·       
اکوفلکس

·       
فیشر

کیفیت مواد مونتاژ مبدل ها بسیار عالی هستند، اجازه فعالیت کافی را در شرایط سخت می دهند، سیال از طریق مبدل حرارتی عبور می کند، که از طریق جریان انتشار به محیط سرد منتقل می‌شود تا با دما سازگاری داشته باشد.

 لیست مبدل های حرارتی صفحه ای شامل مدل های  همراه است:

 

1.مبدل

حرارتی صفحه‌ای لحیم کاری شده

تحمل دمای 550 درجه

·       
مناسب فضاهای کوچک

مزیت :آن‌ها گرما را به طور موثر منتقل می‌کنند

 

2. مبدل حرارتی صفحه‌ای جوشی ترکیبی

حمل دمای بالا

·       
منطقه رفع آلودگی آب

·       
رسانایی بالا

مزیت :مواد فولادی سخت شده، انتقال حرارتی بالا، پشتیبانی رایگان، مدت زمان طولانی قابلیت استفاده.

 

3. مبدل حرارتی جوشی با واشر

مبدل صفحه ای با واشر از آرایش صفحات برآمدگی با پروفیل های مختلف تشکیل شده است که برای توسعه کانال های جریان مایع تولید می شود، این نوع مبدل برای موارد زیر استفاده می شود:

  • انتقال حرارت بین گازها و سیالات
  • تغییرات را محدود کنید  مزایای آن عبارتند از: بیشترین میزان گرما، امکان صرفه‌جویی بسیار زیاد،سادگی نگهداری، بیش‌ترین زمان کار، سازگاری و تطبیق پذیری،اثربخشی انرژی بالا، امنیت عملکردی، هزینه نگهداری کم و …. برای تصمیم گیری در مورد بهره وری فعالیت مبدل حرارتی صفحه ای، قابلیت انتقال گرمای جذب شده و تحویل داده شده تخمین زده می‌شود، مبدل های حرارتی صفحه ای در ارائه پاسخ های قانع کننده برای سیستم‌های خنک کننده بخترین هستند.

 

مبدل حرارتی به عنوان یک سیستم حیاتی در سردخانه

یک بخش اساسی برای یک سیستم تبرید، مبدل حرارتی است، یک ابزار مکانیکی که برای حفظ دمای ثابت در یخچال استفاده می‌شود، فعالیت آن
تجارت گرم بین دو مایع برای ایجاد سرمای مناسب در محفظه خنک‌کننده است. این قطعه به عنوان یکی از ویژگی‌های سیستم‌های تبرید مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربرد آن در حوزه مواد غذایی را نشان می‌دهد، زیرا به سمت حفاظت از مواد غذایی تا آنجا که شرایط کیفیت ارگانولپتیک آن متمایل است. یکی دیگر از کاربردهای مهم مبدل، استفاده از آن در قالب گیری هوا در شرایط خانگی، گرمایش و تمیز کردن آب است، فعالیت آن پایه است، مبدل صفحه ای گرما را جذب می کند و از طریق پیشرفت سیال داغ از طریق مجراها خنک می شود. انعطاف پذیری آن اجازه می دهد تا در کاربردهایی که نیاز به مایعات گرمایشی یا خنک کننده دارند، استفاده شود، از جمله:

·    
مبردها

·       
گازها

·       
آب جدید

·       
آب نمک

طرح آن اجازه می دهد تا چرخه های سیستم چرخه تبرید را به دلیل سازگاری با هدف در آن به طور مولد تقویت کند، زیرا آنها عناصر زیر را برآورده می کنند:

·       
اواپراتور

·       
کندانسور

·       
خنک کننده

·       
بخاری

به خوبی ممکن است قبل از کندانسور معرفی شود تا در طی فرآیندهای ساخت به وجوه سرمایه گذاری انرژی خود اضافه شود. قابلیت اساسی مبدل های حرارتی تبادل گرما بین مایعات است، باید تضاد دما برای چرخه وجود داشته باشد.

 

قیمت و فروش مبدل حرارتی صفحه‌ای

قیمت مبدل حرارتی صفحه ای ثابت و مشخص نبوده و بر اساس عوامل متعدد می توان این تجهیزات را نرخ گذاری نمود. تعداد صفحات مورد استفاده در دستگاه، اندازه و ابعاد مبدل حرارتی، جنس صفحات، نوع مبدل (واشردار، نیمه جوشی و جوشی) و جنس سایر قطعات مورد استفاده در آن تعیین می گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت مبدل صفحه ای پیشنهاد می کنیم با کارشناسان فروش گروه سپهر سرمایش تماس بگیرید.

 

خرید مبدل حرارتی سپهر سرمایش

گروه سپهر سرمایش از بزرگ ترین و باسابقه ترین تیم های فعال در حوزه طراحی و ساخت مبدل حرارتی پوسته و لوله و سایر تاسیسات حرارت مرکزی می باشد که انواع مبدل حرارتی صفحه ای را مطابق با استانداردهای روز دنیا نیز تولید نموده است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ویژگی های این مبدل حرارتی کارشناسان گروه صنعتی سپهر سرمایش آماده ارائه مشاوره و راهنمایی قبل از خرید مبدلهای صفحه ای هستند.

 

سوالات متداول در خرید و فروش مبدل حرارتی صفحه ای

خرید مبدل حرارتی صفحه ای چه می‌تواند باشد؟

با توجه به آشفتگی جریان بسیار زیاد در بین صفحات این گروه از مبدل های حرارتی، تبادل حرارت در آنها با راندمان بسیار زیادی انجا شده و تحمل فشار نیز در آنها در سطح مطلوبی قرار دارد. به همین دلیل در صنایع مختلفی از این مبدل ها استفاده میشود که مهم ترین کاربردهای این تجهیزات عبارتند از:

·       
سیستم های سرمایشی و گرمایشی ساختمان های مسکونی

·       
استفاده به عنوان سیستم خنک کننده در کندانسور و
تبخیر کننده ها

·       
انتقال حرارت در موتورخانه ها

·       
استفاده در سیستم های تبرید و چیلرها

 

از مهم ترین مزایای این مبدل های حرارتی چیستند؟

·       
راندمان بسیار بالا به دلیل آشفتگی زیاد در جریان
سیال های سرد و گرم

·       
اشغال فضای کم به دلیل اختصاص داده فضای کم بین  صفحات

وزن سبک مبدل ها به دلیل فضای کم بین صفحات و مقدار کم سیال سرد و گرم بین آنها تعمیر و تعویض آسان صفحات و واشرهای دارای اشکال و خرابی (برای تعمیر آسان دستگاه لازم است حداقل دو برابر عرض دستگاه از دو طرف در زمان نصب فضای خالی اختصاص داده شود) انتقال و تبادل حرارت در مدت زمان کوتاه به دلیل فاصله کم اختصاص داده شده بین صفحات رسوب گیری کم به دلیل آشفتگی بالای جریان سیال های سرد و گرم (با بررسی مداوم رسوب گیری می توان کارایی دستگاه را در سطح مطلوبی قرار داد)