Loading...

 انواع شیر انبساط ترموستاتیکی برای انتخاب و خرید

شیرهای انبساط مکانیکی به دو دسته  اصلی زیر تقسیم بندی می شوند:

  1. شیرانبساط با متعادل کننده داخلی
  2. شیرانبساط ترموستاتیکی با متعادل کننده خارجی

درزمانی که اواپراتور افت فشار بالایی داشته باشد از شیر انبساط با قطعه متعادل کننده خارجی استفاده می شود. در این مدل از شیرهای انبساط، میزان فشار خروجی اواپراتور توسط یک لوله به زیر قسمت دیافراگم منتقل می شود و شیر پاسخ درستی به سوپرهیت می دهد و سوپرهیت بیشتری تولید نمی‌کند.

شیر انبساط ترموستاتیکی با قطعه متعادل کننده خارجی بر حسب فشار خروجی اواپراتور کار می‌کند و شیر ترموستاتیکی با تجهیزات متعادل کننده داخلی بر اساس مقدار فشار ورودی اواپراتور کار می کند.

انواع شیر انبساط ترموستاتیکی دانفوس 

شیر انبساط ترموستاتیکی دانفوس به طور کلی در دو مدل عمده عرضه می‌شود: مدل تک خروجی
در این نوع شیر، مایع وارد شیر از یک سمت و خارج شده از سمت دیگر می‌باشد. این شیرها برای سیستم‌هایی که نیاز به یک تنظیم دقیق دارند، مناسب هستند.
مدل دو خروجی
در این نوع شیر، ورودی و خروجی به دو مسیر مجزا تقسیم می‌شود. این شیرها به طور معمول در سیستم‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که نیاز به تنظیم گرمایش و سرمایش دارند. هر دو نوع شیر انبساط ترموستاتیکی دانفوس، در مدل‌های مختلف با مشخصات فنی و ویژگی‌های متفاوتی قابل تهیه هستند. این مدل‌ها بر اساس ظرفیت‌های مختلف برای مصارف صنعتی، خودروها، سیستم‌های یخچال، پرده‌های هوایی و غیره طراحی شده‌اند.
 

خرید شیر انبساط ترموستاتیکی دانفوس

سیکل تبرید تراکمی به‌عنوان یکی ازمهم ترین سیستم‌های سرمایشی در همه چیلرها، سردخانه، اسپیلت، یخچال فروشگاهی، بزرگ یا صنعتی و خانگی، استفاده می‌شود. شیر انبساط ترموستاتیکی  اغلب بر روی تنظیم جریان مبرد تمرکز دارد؛ این شیر با تنظیم جریان مبرد گذری، بهترین فشار را برای اواپراتور تولید می‌کند. خوب است بدانید که، سیکل تبرید چهار قسمت اصلی دارد: کمپرسور، کندانسور،  اواپراتور و سیستم انبساط.

در سیستم‌های خانگی کوچک اغلب به جای شیر انبساط ترموستاتیکیاز لوله‌ی مویین استفاده می‌شود؛ ولی در سامانه‌های بزرگ‌تر مثل سیستم‌های تبرید صنعتی، تهویه‌ در ابعاد بزرگ و قسمت تهویه‌ی مرکزی ساختمان‌ها از شیر انبساط ترموستاتیکی استفاده می‌شود.

وظیفه‌ی سامانه انبساط، کاهش میزان فشار مبرد است و قبل از اواپراتور بید نصب شود.

خوب است قبل از خرید شیر انبساط ترموستاتیکی با قسمت‌های مختلف دستگاه انبساط آشنا شوید:

شیر انبساط‌های حرارتی

مفیدترین شیر انبساط در چیلرها از این نوع است که 80 درصد استفاده می شود.
عملکرد این شیر بدین صورت است که توسط سنسور (داخل سنسور گاز فریون فریون دستگاه است) که در شیر خروجی تعبیه شده است با فرمان دادن به فنر سوزن مقدار باز و بسته شدن را به شیر می دهد.

شیر انبساط‌های الکترونیکی

عملکرد این شیر مشابه عملکرد شیر حرارتی است با این تفاوت که به جای فنر و سوزن از سنسور و پله استفاده می شود. سنسور سیگنالی را به استپ موتور ارسال می کند که توسط سیگنال هایی که به استپ موتور باز می شوند بسته می شود.
این استپ موتور دارای 1500 پله می باشد که یکی از دقیق ترین شیرها می باشد.

شیر انبساط‌های لوله مویرگی

این شیر در یخچال های خانگی و صنعتی کاربرد دارد. و سایزهای مختلفی هم از نظر طول و قطر و هم بر اساس گاز فریون در موتور طراحی شده است که با پاشیدن گاز به داخل فریزر دمای فریزر را پایین می آورد.

قسمت‌های مختلف دستگاه انبساط دانفوس

  1. لوله‌ی مویین
  2. شیر انبساط ترموستاتیکی
  3. شیر انبساطی که الکترونیکی است

در این راهنمای خرید در خصوص تمام مدل‌های شیر انبساط ترموستاتیکی  و نحوه‌ی کار هر یک  بیشتر آشنا می‌شوید.

جایگاه شیر انبساط ترموستاتیکی دانفوس

جایگاه شیر انبساط، کم کردن از فشار مبرد برای پایین آمدنِ دما در زمان تبخیر آن است. البته شیر انبساط ترموستاتیکی حجم مبرد را نیز تحت کنترل خود قرار می‌دهد. حجم مبرد وارد شده به اواپراتور، با باز و بسته شدنِ شیر انبساط ترموستاتیکی کنترل می‌شود. کم و زیاد کردنِ میزان حرارتِ گرفته شده توسط اواپراتور جز وظایف شیر انبساط است.

روش کارکرد شیر انبساط ترموستاتیکی دانفوس

شیر انبساط حرارتی دو وظیفه اصلی دارد:

1. پایین آوردن فشار مبرد

2.تنظیم مقدارحجم مبرد

مقدار فشار بسیار زیاد مبرد بعد از ورود به شیر انبساط ترموستاتیکی  و عبور از یک قسمت کوچک، کاهش می‌یابد. این قسمت حجم مبرد عبوری را تحت کنترل خود قرار داده است و قطر خودش هم توسط یک فنر کنترل می‌گردد.

قسمت حباب یا بالم حرارتی  شیر انبساط ترموستاتیکی، در واقع یک فضا با مقدار مشخصی از گاز است و نقش حسگر را ایفا می‌کند؛ این حباب که با یک قسمت لوله‌‌ای  شکل بسیار نازک به شیر انبساط متصل شده است، در فاصله‌ی چند سانتی‌متریِ از لوله‌ی خروجی اواپراتور قرار می‌گیرد.

لوله‌ با رسیدن به فنرِ تنظیم‌کننده، اقدام به فشرده سازی آن می‌کند. این عمل قطر اوریفیس شیر را افزایش داده و برای ثابت نگه داشتن دما، مبرد بیشتری را وارد قسمت اواپراتور می‌کند.

حالا اگر میزان مبرد در اواپراتور زیاد باشد، دمای مبرد خروجی از اواپراتور را کمتر از حالت معمولی آن می‌آورد (یعنی دمای بالا را کم می‌کند). گاز داخل حباب حرارتی به حالت مایع در می‌آید و به قسمت حباب باز می‌گردد. این کار فشارِ وارد شده بر روی فنر تنظیم‌کننده را کم می‌کند. پس از آن فنر قطر شیر را آهسته آهسته کم کرده،  و باعث می‌شود که مبرد کمتری عبور کند و دما دوباره به حالت متعادل برمی‌گردد.

اجزای مختلف  شیر انبساط ترموستاتیکی

شیر انبساط از قطعات مختلفی ساخته شده است:

1.بدنه‌ی اصلی شیر انبساط

2.تجهیزات  تنظیم‌کننده‌ی دمای بالا

3.سوزن

4.دیافراگم

5.درپوش

6.حباب یا بابل حرارتی

7.لوله در قسمت حباب حرارتی

سوزن شیر انبساط دانفوس

سوزن انبساط بدنه دانفوس 2 از شماره 0X تا شماره 6 ساخته شده که این سوزن به انبساط بدنه 5 از شماره 1 تا شماره 4 و بدنه 12 ازشماره 5 تا 6 ساخته و دیزاین شده است. بدنه 20 دارای سوزن های شماره 8 و 9 و بدنه 55 دارای سوزن های 11 تا 13 است. شیرهای انبساط دانفوس عمدتاً در دانمارک و چین ساخته می شوند.

خرید شیر انبساط ترموستاتیک دانفوس

در سردخانه و چیلر وظیفه‌ی اصلی شیر انبساط دانفوس یا اکسپنشن ولو دانفوس انتقال  مبرد به سمت اواپراتور است. مقدار تزریق مبرد به میزان دما و فشار اواپراتور برمی‌گردد.

در مدل های T2 یا TE2 که به  اصطلاح بدنه 2 گفته می‌شود، هدر و بدنه همزمان عرضه می‌شود و می‌توان سوزن را جداگانه هم خریداری کرد. در بقیه مدل‌های شیر انبساط ترموستاتیکی این برند می‌توان هدر، بدنه و سوزن را  به صورت جداگانه خریداری کرد.

 آشنایی با انواع شیر انبساط دانفوس

شیر انبساط دانفوس یکی از مثال‌های پر فروش در بین این محصولات این برند محسوب می‌شود. مشخصاتی مانند سوزن قابل تعویض، محدوده  دمایی متفاوت و حبابی از جنس استیل از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این شیر انبساط‌ها در سطح بازار است. خوب است  بدانید که سوزن شیر انبساط در سه بازه دمایی متفاوت زیر قابلیت کارایی دارد ولی مقدار ظرفیت با توجه به نوع گاز متفاوت خواهد بود:

میزان شناسه دمامقدار دما
بازه بر حسب N-10  تا -40
بازه دماییNL-15 تا  -40
بازه B-25  تا -60

مشخصه MOP در  اکسپنشن دانفوس

بعضی از شیر انبساط‌های دانفوس دارای MOP (Motor Overload Protection) هستند.  این ویژگی اجازه نمی‌دهد که بعد از یک دمای تعیین شده، اکسپنشن باز شود. کاربرد این ویژگی در سامانه‌هایی است که در استارت اولیه فشار زیادی روی اواپراتور اعمال می‌شود. یعنی اگر شیر تا آخر باز شود، مقداری گاز به کمپرسور انتقال داده می‌شود که در واقع به کمپرسور فشار جدی وارد شده است.

شیر انبساط ترموستاتیک  danfoss مدل TE 5

شیر انبساط ترموستاتیکی دانفوس سریTE 5  برای تنظیم میزان مبرد وارد شده به اواپراتور در سیستم های برودتی کارایی دارد.

این تنظیم توسط بالب اکسپنشن که به لوله خروجی قسمت اواپراتور (ساکشن کمپرسور) متصل می گردد انجام می‌شود.

بدنه شیر انبساط ترموستاتیک  danfoss مدل TE 5  را می‌توان با 5 سایز سوزن متفاوت جهت رسیدن به میزان ظرفیتی دلخواه استفاده کرد. بدنه  این محصول دارای خروجی اکولایزر (Equalizer) می باشد.

طول لوله مویی وصل شده به بالب 3 متر می باشد.

اجزای تشکیل دهنده شیر انبساط ترموستاتیکی دانفوس مدل TE5

  1. دیافراگم ترموستاتیکی
  2. سوزن برای دستگاه شیر انبساط
  3. بدنه اصلی و قسمت‌های مرتبط
  4. پیچ تنظیم کننده سوپرهیت
  5. ورودی و خروجی اکولایزر

شیر انبساط ترموستاتیکی دانفوس TE 12

شیر انبساط ترموستاتیکی دانفوس TE 12 جهت تنظیم مقدار مبرد وارد شده به اواپراتور در سیستم های برودتی کاربرد دارد.

این تنظیم توسط بالب اکسپنشن که به لوله خروجی اواپراتور (ساکشن کمپرسور) متصل می گردد انجام می شود.

بدنه TE 12 را میتوان با 5 سایز سوزن مختلف جهت رسیدن به شرایط ظرفیتی دلخواه استفاده نمود.

بدنه  TE 12 دارای خروجی اکولایزر (Equalizer) می باشد.

طول لوله مویی متصل به بالب 3 متر می باشد.

 خرید شیر انبساط ترموستاتیک دانفوس TE 20

شیر انبساط ترموستاتیک دانفوس TE 20  برای  تنظیم میزان مبرد وارد شده به اواپراتور در سیستم های سرمایشی کاربرد دارد.

این تنظیم توسط حباب اکسپنشن که به لوله خروجی اواپراتور یعنی  قسمت ثابت کمپرسور متصل می شود، انجام می گردد.

بدنه این محصول را می‌توان با 2 سایز سوزن متفاوت برای رسیدن به شرایط ظرفیتی دلخواه تنظیم نمود.

بدنه  TE 20 مجهز به  خروجی اکولایزر (Equalizer) می باشد. طول لوله مویی وصل شده به حباب 3 متر می باشد.

نحوه تنظیم دمای بسیار بالا در شیر انبساط  مدل TE 20

در شیر انبساط ترموستاتیکی مدل  TE 5 دانفوس تا سری TE 55 هر یک دور کامل چرخش پیچ به شکل ساعت گرد،  نیم درجه  بر حسب کلوینK  سوپرهیت را افزایش می‌دهد و هر یک دور کامل به شکل پاد ساعت گرد نیم درجه کلوین دمای بالا را کاهش می دهد.

هر بار بعد از یک تا دو بار چرخاندن پیچ 10 الی 15 دقیقه صبر کنید تا سیستم به تعادل دمایی برسد سپس دوباره تا رسیدن به سوپرهیت دلخواه خودتان پیچ را بچرخانید. برای تنظیم دقیق دما همچنین می توانید از برنامه موبایل” تنظیم شیر انبساط دانفوس “برای سیستم‌های عامل اندروید و iOS استفاده کنید.

راهنمای کلی در خصوص خرید و نحوه انتخاب شیر انبساط ترموستاتیکی دانفوس

در این صفحه محصول در خصوص هزینه شیر انبساط ترموستاتیک دانفوس،  هزینه نصب شیر انبساط ترموستاتیک، و تمامی برند‌های موجود برای خرید این محصول صحبت کردیم. بهترین‌ها برای شیر انبساط ترموستاتیک را نوشتیم تا بتوانید انتخابی خاص و منحصر به فرد داشته باشید. 

خرید و انتخاب شیر انبساط ترموستاتیکی را فقط به سپهر سرمایش بسپارید!

سپهر سرمایش یکی از پیشگامان صنعت برودتی و سرمایشی در ایران است که با تجربه ۳۰ ساله‌ی خود، به طور پیوسته بهبود و توسعه یافته است. این شرکت با تولید سیستم های برودتی و یخچال های صنعتی با کیفیت و با دوام، توانسته است در بازار رقابتی صنعت برودتی و سرمایشی ایران و حتی جهان، جایگاه ممتازی را به خود اختصاص دهد.

با مشتری محوری و رویکرد مدیریتی پویا، سپهر سرمایش توانسته است نیازهای مشتریان خود را به بهترین شکل ممکن برطرف کند. بسته به نوع پروژه، سپهر سرمایش قادر به طراحی و تولید سفارشی سیستم های برودتی و سرمایشی می باشد که بر اساس استانداردهای بین المللی، با کیفیت بالا و با قابلیت اطمینان بیشتری عرضه می شوند.

در کنار این توانایی ها، سپهر سرمایش با پشتیبانی قوی از مشتریان خود و بهره گیری از تکنولوژی های نوین، همواره به بهبود کیفیت محصولات خود مانند شیر انبساط ترموستاتیکی دانفوس ادامه می دهد. به همین دلیل، این شرکت به یکی از شناخته شده ترین و محبوب ترین برندهای برودتی و سرمایشی در ایران تبدیل شده است.

سوالات متداول خرید شیر انبساط ترموستاتیکی

1.آیا می‌توان شیر انبساط ترموستاتیک را با شیر انبساط الکترونیکی تعویض نمود؟

بله، در شرایطی که ابعاد شیر انبساط ترموستاتیکی درست انتخاب شود و بقیه تجهیزات شیر انبساط الکترونیکی در تابلو برق پیش بینی شود می‌توان شیر انبساط  از نوع  الکترونیکی را با شیر انبساط ترموستاتیک تعویض کرد.

2.کدام برند برای خرید شیر انبساط ترموستاتیکی پیشنهاد می‌شود؟

گروه سپهر سرمایش محصول اکسپنشن ولو دانفوس سریTEZ5  که یکی از انواع شیرهای انبساط شرکتی دانمارکی به نام دانفوس می‌باشد را به شما پیشنهاد می‌کند. در اکسپنشن ولو از  نوع گاز مبرد R407C استفاده شده است. این قطعه که با شماره قطعه 067B3278 معروف است بالاترین فشاری که باید تحمل کند  BAR ۲۸ است. وزن این قطعه در حدود ۵۷۰ گرم می‌باشد. بازه دمایی مجاز برای عمکلرد این محصول از ۴۰ درجه سانتی‌گراد پایین تر از صفر تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد بالاتر از صفر است.

شیر انبساط قطعه اصلی از اجزای سیکل تبرید می‌باشد که وظیفه اصلی این قطعه کاهش فشار مبرد تا دمای تبخیر می‌باشد و تنها بر اساس سوپر هیت خروجی از اواپراتور کار می‌کند. \"Exchangeable-Orifice\" \"Fixed-Orifice\" \"Injection-Valves\"