Loading...

خرید تجهیزات حفاظت تابلو برق

مجموعه صنعتی سپهر سرمایش با تجربه‌ای گرانب‌ها در زمینه طراحی، تولید و فروش تجهیزات و خدمات مرتبط با سیستم‌های سرمایشی برودتی توانسته عرصه را برای مفهوم حمایت از تولیدات و سرمایه‌های بازار داخلی و بومی به مقدار بسیار مناسبی باز کند. طراحی و خرید تجهیزات حفاظت تابلو برق یکی از آن دسته محصولات و خدمات مرتبطی است که در سپهر سرمایش برای شما مشتریان ارائه می‌شود.

تجهیزات تابلو برق نوع صنعتی چیست؟

اگر قصد خرید تجهیزات حفاظت تابلو برق صنعتی را دارید بهتر است که یکبار دیگر با این محصولات و دسته‌بندی آنها آشنا شوید.

مجموعه ای از تجهیزات الکتریکی متصل به هم که با هم کار می‌کنند تا به یک هدف خاص دست یابند. تجهیزات تابلو برق صنعتی تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی است که برای ارتباط بین تجهیزات و دستگاه‌های مرتبط استفاده می‌شود. اصول ساخت تجهیزات مورد استفاده در تابلوهای صنعتی بر دو پایه حفاظت و کنترل استوار است.

لیست خرید تجهیزات حفاظت تابلو برق صنعتی

در این دو مدل از مونتاژ تابلو های برق صنعتی یعنی حفاظت و کنترل لیستی از لوازم و تجهیزات مورد نیاز است که برای خرید بهتر است نام آنها را بدانید.

  • تجهیزات تابلو برق نوع ضدانفجار
  • بدنه اصلی تابلو برق
  • چراغ سیگنال
  • کلید محافظ جان
  • نمایشگر
  • خازن‌ها
  • ترانس
  • رگولاتور نوع خازنی
  • کنترلر فاز
  • رله‌ها
  • کنتاکتور
  • کلید خودکار یا اتوماتیک
  • کلید هوایی
  • کلید مینیاتوری
  • کلید حرارتی
  • بی‌متال
  • دژنکتور

Bimetal یا بی‌متال‌ها

رله های حرارتی (Bimetal ) برای محافظت از موتورهای الکتریکی در برابر اضافه بار استفاده می‌شوند.

اساس کار این رله‌ها بر اساس اختلاف ضریب انبساط طولی دو فلز است که در اثر عبور جریان از غیرفلز، دو فلز گرم شده و طول آنها افزایش می‌یابد و از آن‌جایی که ضریب انبساط طولی یکی از فلزات بیشتر از دیگری است، دو فلز با آن‌ها نیز به سمت فلزی که ضریب انبساط طولی کمتری دارد خم می‌شوند و در نتیجه مسیر عبور جریان از کنتاکت‌ها باز شده و مداری می‌شود.

بی متال اضافه بار موتور را حس می‌کند و بر این اساس برق موتور را قطع می‌کند و موتور را از آسیب ناشی از گرمای بیش از حد محافظت می‌کند و از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند. عملکرد کلید دو فلزی محافظت از موتور در برابر خطای فاز و همچنین محافظت در برابر عدم تعادل فاز می‌باشد. 

 

کلیدهای حرارتی

خرید کلیدهای حرارتی بسیار برای استفاده در تابلو برق مهم تلقی می‌شود.

کلید حرارتی یا MPCB برگرفته از عبارت Motor Protection Circuit Breaker که با نام MMS مخفف Manual Motor Starter نیز شناخته می‌شود، از جمله کلیدهایی است که می‌توان تحت بار قطع کرد. که برای روشن و خاموش کردن موتور و همچنین محافظت از موتورها در هنگام راه اندازی و کارکرد در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه استفاده می‌شود.

این کلید که در بازار با نام کلید حرارتی مغناطیسی نیز شناخته می‌شود، در هنگام اتصال به طور خودکار کار می‌کند.

 

کلید زدن

کلیدهای مینیاتوری را می‌توان به صورت دستی روشن و خاموش کرد.

حفاظت در برابر جریان بیش از حد: هنگامی که بخشی از تجهیزات بیش از حد بارگذاری می‌شود (جریان بیشتری را از منبع می‌گیرد)، بی متال گرم می‌شود و خم می‌شود و قفل را آزاد می‌کند و باعث باز شدن اتصالات و از کار افتادن تجهیزات می‌شود.

 

حفاظتی اتصال کوتاه

 در طول یک اتصال کوتاه، افزایش ناگهانی جریان نیروی محرکه قدرتمندی برای آزاد کردن قفل ایجاد می‌کند و اتصالات آزاد می‌شوند.

 

جرقه گیر

 هنگامی که اتصالات تحت بار باز می‌شوند، بین اتصالات ثابت و متحرک جرقه ایجاد می‌شود، اتصالات به گونه‌ای طراحی می‌شوند که جرقه تشکیل شده به سمت جرقه گیر برود و وظیفه جرقه گیرها کاهش می‌باشد. طول جرقه را بشکنید و خاموش کنید. 

 

کلیدهای هوایی

قطع کننده هوا یا مدارشکن‌ها نوعی کلید اتوماتیک فشار ضعیف هستند که در آمپراژ بالا استفاده می‌شوند.

وظایف کلید هوا به دو بخش اصلی تقسیم می شود:

  • سوئیچینگ
  • حفاظت مدار

 

معرفی کلید مینیاتوری

برای خرید تجهیزات حفاظت تابلو برق باید از تمامی تجهیزات اورجینال خریداری و استفاده کنید. یکی از این تجهیزات کلیدهای مینیاتوری هستند.

یک دستگاه الکترومکانیکی برای محافظت از مدار که به طور خودکار کار می‌کند، MCB برای قطع مداری که بیش از حد بارگذاری شده و اتصال کوتاه شده است استفاده می شود. MCB ها جایگزین خوبی برای فیوزها هستند. برای آشنایی با کارکردشان با وظایف آن‌ها بهتر است آشنا شوید.

 

کنتاکتورها

کنتاکتورها کلیدهای الکترومغناطیسی هستند که جریان بزرگ‌تری را با استفاده از جریان کوچک‌تر متصل و قطع می‌کنند. این فرایند به این شرح است.

جریان کمی به کنتاکتور ارسال می‌شود و کنتاکتور متوجه می‌شود که اکنون باید کلید داخلی خود را در وضعیت روشن قرار دهد و وقتی آن جریان کوچک حذف شد، کنتاکتور متوجه می‌شود که اکنون باید کلید داخلی خود را در وضعیت خاموش قرار دهد. . محدوده کنتاکتورها شامل جریان‌های قطع کننده از چند آمپر تا چند هزار آمپر و 24 ولت DC تا چندین کیلو ولت است. اندازه فیزیکی کنتاکتورها از دستگاه های کوچکی که در یک دست قرار می‌گیرند تا دستگاه‌هایی به بزرگی یک متر در یک طرف متغیر است.

 

رله در تابلو برق صنعتي

یک رله کلید برقی سریع یا فوری که با انجام یک مدار الکتریکی دیگر باز و بسته می‌شود.

دسته‌بندی رله الکتریکی:

رله های مکانیکی و رله الکترومکانیکی.

آن‌ها اجزای الکترومغناطیسی هستند که شار مغناطیسی تولید شده توسط استفاده از سیگنال کنترل الکتریکی کم DC یا AC را در پایانه‌های رله به نیروی مکانیکی کششی تبدیل می‌کنند و از مخاطبین الکتریکی در داخل رله استفاده می‌کنند.

متداول‌ترین نوع رله‌های الکترومکانیکی از یک سیم پیچ پرانرژی یا سیم پیچ به نام سیم پیچ اولیه تشکیل شده است که در اطراف یک هسته آهن با نفوذپذیری بالا پیچیده می‌شود.

رله‌هایی که از ترانزیستورهای نیمه هادی، تریستورها، سه گانه و غیره برای بخش تعویض استفاده می‌کنند و به آن‌ها رله حالت جامد یا SSR گفته می‌شود.

رله حالت جامد یک قطعه الکترونیکی و بدون قسمت مکانیکی است که هیچ بخش متحرک در طراحی آن ندارد. به جای تماس‌های مکانیکی و متحرک از ترانزیستورها، قدرت سی و یا جداسازی الکتریکی بین سیگنال کنترل ورودی و ولتاژ بار خروجی با کمک یک سنسور نوری (Optocopper) انجام می‌شود.

 

کنترل کننده فاز

پس از اتصال سه فآز و نول به پایانه‌های L1 ، L2 ، L3 و MP ، توالی نشانگر u در صورت مناسب بودن ولتاژ و توالی فازها روشن می‌شود. اگر دنباله فاز صحیح نباشد نشانگر (PH) ، با تغییر دو مرحله از مشکل می‌توان مشکل را برطرف کرد و پس از تأخیر زمان تاخیر توسط نور Rly ، تماس 15 رله از 16 قطع می‌شود و به ۱۸ وصل می‌شود.

در صورت بروز هرگونه مشکلی در شبکه ، فرم ها روشن می‌شوند. (به عنوان مثال ، برای یک خطای دو فاز و فاز فاز چراغ های pH و افزایش یا کاهش ولتاژ چراغ های U روشن می‌شود) و نشانگر رله داخلی خاموش است.

 

رگولاتور نوع خازنی

کلمه رگلاتور از لغت regulate به معنای تنظیم کردن گرفته شده است.

همچنین یک بانک خازن برای حفظ تعادل و هماهنگی در سیستم خود به یک کنتاکتور برای رگولاتور نیاز دارد.

مزیت انواع رگلاتور برای خرید تجهیزات حفاظت تابلو برق

  • تنظیم ولتاژ خروجی مدار
  • کاهش سایز مدار طراحی شده با کاهش قطعات رگلاتور خازن
  • دسته‌بندی خرید رگلاتورها

1- رگولاتور با خروجی ثابت: خروجی آن همیشه مقدار ثابت است.

2- رگولاتور با خروجی متغیر: با توجه به مدار جانبی می توانند خروجی های مختلفی داشته باشند مثلا مقاومت 10 کیلویی و خازن 100 نانومتری یک خروجی و مقاومت 2/2 کیلویی و خازن 10 پیکو یک خروجی دیگر داشته باشند.

 

خازن‌ها

خازن یا کاپاسیتور که ابتدای کلمه capacitor است با حرف C نمایش می‌دهند. قطعه ای است که براي ذخيره انرژي الکتريکي (ولتاژ) توسط میدان الکترواستاتیکی (بار الکتریکی) ، در مدار استفاده مي شود و با توجه به اینکه بار الکتریکی در خازن ذخیره می شود می توان از آن برای ایجاد میدان الکتریکی یکنواخت و پایدار استفاده کرد.

خازن ها به عنوان فیلتر نیز سیگنال های متناوب یا AC را به راحتی عبور می دهند ولی مانع عبور سیگنال های مستقیم یا DC می شوند.

ساختمان خازن :

خازن از دو صفحه فلزی موازی ( رسانا از جنس روی ، آلومنیوم ، نقره ) تشکیل شده است که در بین صفحات هوا یا عایق (دی الکتریک مانند کاغذ ، میکا ، پلاستیک ، سرامیک ، اکسید آلومنیوم ، اکسید تانتالیوم ) وجود دارد .

 

مانیتور یا نمایشگرها

نمایشگر معمولا دارای رله هایی است که می توان آنها را برنامه ریزی کرد، مثلا در نمایشگرهای دما می توان نمایشگر را به گونه ای تنظیم کرد که اگر دما به حد معینی رسید، یک رله روشن شود و این رله در تابلو برق کمک به انجام خودکار عملیات آنها به گونه ای طراحی شده اند که می توانند چندین پارامتر مختلف را به طور همزمان کنترل و نمایش دهند.

 

انواع نمایشگر برای خرید تجهیزات حفاظت تابلو برق

  • ولت متر (نمایشگر ولتاژ)
  • آمپرمتر (نمایشگر فعلی)
  • نمایشگر دما و رطوبت
  • فرکانس سنج
  • نمایش وزن

 

ترانسفورماتور یا ترانس‌ها

ترانسفورماتور وسیله ای است که انرژی الکتریکی را به وسیله دو یا چند سیم پیچ و از طریق القای الکتریکی از مداری به مدار دیگر منتقل می کند.

 

اجزای ساختمان ترانس

هسته: هسته ترانسفورماتورها از ورقه های مغناطیسی یا فریت ساخته شده است، لایه لایه سازی هسته ها یا استفاده از فریت به عنوان هسته برای کاهش تلفات فوکو است. هسته ترانسفورماتورها باید تا حد امکان دارای نفوذپذیری مغناطیسی خوب و رسانایی الکتریکی بد باشد.

سیم پیچی هسته: سیم پیچی ترانسفورماتورها از مس یا آلومینیوم بوده و در هر دو حالت سطح مقطع سیم ها گرد، مربع یا ورق است. سیم پیچ ترانسفورماتورهای کوچک معمولاً روی یک قرقره پیچیده می شوند.

 

چراغ‌های سیگنال

چراغ سیگنال (لامپ سیگنال) که به لامپ هشدار (چراغ هشدار) و چراغ نشانگر نیز معروف است، هم به صورت LED و هم به صورت چراغ های کوچک وجود دارد.

  • کاربرد چراغ سیگنال
  • وجود یا عدم وجود برق را در پنل نشان دهید
  • خطاهای نمایش (ERROR)
  • نمایش سفر
  • روشن و خاموش کردن کلید خاص مورد نظر (نمایش وضعیت دستگاه)
  • وارد کردن خازن به مدار
  • روشن کردن موتور خاص

کلیدهای محافظ جان

کلید RCD در برابر جریان بیش از حد یا اتصال کوتاه در مدار محافظت نمی کند، بنابراین نمی تواند فیوز را جایگزین کند.

یک سوئیچ RCD اغلب با برخی از انواع قطع کننده مدار تکمیل می شود، مانند فیوز یا قطع کننده مدار مینیاتوری (MCB)، که از جریان بیش از حد در مدار محافظت می کند. هنگامی که هر دو عملکرد در یک دستگاه ارائه می شوند، قطع کننده مدار RCD یا محافظ عمر با حفاظت جریان اضافی RCBO نامیده می شود.

 

بدنه اصلی تابلو برق

تابلوهای برق اساسا محفظه هایی هستند که از تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی محافظت می کنند. این بردها به روش های مختلفی تولید می شوند و اینکه بردهای برق از نظر ولتاژ، روش نصب، محل نصب، نحوه دسترسی و از همه مهمتر از نظر جنس بدنه به چند دسته تقسیم می شوند مانند تابلوها ی فلزی، کامپوزیت و پلی کربنات.

 

انتخاب اول سرمایشی واحدهای صنعتی؛ سپهر سرمایش

سپهر سرمایش یک گروه صنعتی است که حدودا ۳۰ سال تجربه خدمت رسانی به صاحبان کسب و کار متنوع در سراسر را دارد. در سپهر سرمایش مهندسین در زمینه طراحی و ساخت و ارائه انواع سیستم‌های سرمایشی و برودتی برای مشتریان نهایت تلاششان را می‌کنند. یکی از بزرگترین مزایایی که سپهر سرمایش برای شما به ارمغان می‌آورد ارائه خدمات در تمامی استان‌های کشور است.

 

سوالات متداول

1. اجزای ساختمان تابلو برق کدامند؟

اجزای متنوعی در ساخت تابلو برق سهیم هستند. بی‌متال، کلید حرارتی، کلید مینیاتوری بدنه تابلو و…. جزو مهم‌ترین این اجزا هستند. با خرید تجهیزات حفاظت تابلو برق از سپهر سرمایش می‌توانید از داشتن تمامی این تجهیزات بهره‌مند شوید.

 2. بهترین سایت تجهیزات حفاظت تابلو برق کدام است؟

سپهر سرمایش با داشتن نزدیک ۳۰ سال تجربه شاید مجرب‌ترین سایت خرید تجهیزات حفاظت تابلو برق است. با خرید تجهیزات حفاظت تابلو برق از سپهر سرمایش خیال خود را از بابت حفاظت‌های الکتریکی راحت کنید.